איך בוחרים סיר פויקה

אנו הישראלים משוגעים על שטח. מספיק לצאת בשבת בצהריים לאחד ממסלולי הטבע בארץ כדי לראות שאחד מהתחביבים הנפוצים בקרב ישראלים הוא בילוי בחיק הטבע. רבים כבר הבינו זאת, בין אם מדובר בזמן איכות משפחתי או מפגש חברתי – הטבע מספק לנו תפאורה מעולה והנאה מרובה.

בשנים האחרונות התחלנו להיחשף יותר ויותר אל הפויקה. אותו סיר שחור וכבד אשר לוקח ירקות, תבלינים, עדשים, קטניות וכמעט כל דבר נוסף שתוכלו למצוא במזווה ומתיך את הכל לכדי תבשיל טעים מאין כמותו.

בזמן האחרון אני מקבל שאלות רבות על גדלי הפויקה, סוגי פויקה ובעצם איך בוחרים את הפויקה המתאים. כדי להפוך את החוויה שלכם מהסיר הנפלא הזה לטובה ביותר, החלטתי לרכז את כל הידע שצברתי ב 13 השנים האחרונות, מאז קניתי את הפויקה הראשון שלי.

סיר פויקה - שני סירים על האש

בואו נאמר את האמת, אין שום דבר חדש ומיוחד בתבשיל פויקה. כבר אלפי שנים שאנשים לוקחים ירקות, קטניות, דגנים, בשר או עוף ומכינים מכך תבשיל או נזיד אשר יושבים שעות רבות על מדורה. טרם גילוי חרושת המתכת היו אלו סירי חרס ולימים הסירים הפכו לסירי נחושת ולאחר מכן לסירים עשויים ברזל יצוק.

הפויקה הנוכחי בו אנו משתמשים מגיע מדרום אפריקה בשתי צורות עיקריות, פויקה בעל תחתית שטוחה ופויקה עם רגליים. אך על אף שהמקור לפויקה כיום הוא דרום אפריקה, גם לשם הוא היגר מארץ אחרת.

ההנחה הרווחת היא שמקור תבשיל הפויקה הוא בהולנד, או ליתר דיוק בעיר ליידן. במהלך המאה ה-16 צרו כוחות צבא ספרדים על העיר ליידן מצור שנמשך כשנה. במהלך מצור זה תושבי העיר היו צריכים לקיים חיים בצמצום יחסי, ובשל כך נזרקו אל התבשילים אותם בישלו כל חלקי הבשר והעוף אותם השיגו, גם אלו הפחות פופולאריים עקב טעמם או מרקמם הלא מפתים. כיוון שאל התבשיל הוכנסו גם חלקים פחות מקובלים, הבישול היה ארוך ואיטי במטרה לגרום לכל הטעמים להתערבב ולעצמות שבתבשיל להתרכך.

לאחר שנה של מצור הספרדים נחלו מפלה ונמלטו, ואילו ההולנדים נשארו עם שיטת בישול חדשה. לימים, כאשר ההולנדים הקימו את מושבותיהם בדרום אפריקה הם הביאו עמם סירי פויקה אשר הפכו לפופולאריים ביותר עד כדי כך שכיום הפויקה מזוהה עם דרום אפריקה.

סיר פויקה על גחלים

סוגי סיר פויקה

כאמור, כיום בשוק הישראלי ישנם שני סוגי פויקה עיקריים – פויקה עם תחתית שטוחה ופויקה עם רגליים. בנוסף, הפויקה מגיע בכמה מידות המיוצגות על ידי מספרים כאשר הקטן ביותר הוא 1/4, המידה הבאה היא 1/2, זו שאחריה היא פויקה במידה 1 ומכאן ואילך המידה קופצת ב-1.

לשני סוגי הפויקה (השטוח וזה עם הרגליים) ישנה ידית איתה ניתן להרים את הסיר ולתלות אותו מעל האש.

לדעתי הפויקה בעל הרגליים יותר פופולארי בקרב הישראלים אך לאחר ניסיון עם כמה סירי פויקה עם רגליים שהיו בבעלותי (פויקה במידה 1/4, פויקה במידה 3, פויקה במידה 4 ופויקה במידה 6) ולאחר שניסיתי פויקה ללא רגליים, אני יכול להגיד בביטחון רב שהפויקה העדיף הוא פויקה עם תחתית שטוחה.

אחת הסיבות שאנשים מעלים לטובתו של הפויקה בעל הרגליים היא שהרגליים מרחיקות את הסיר עצמו מהאש ובכך יורד הסיכוי שתחתית הסיר תשרף (מי שאכל אי פעם פויקה שנשרף מעט בתחתית יודע להעיד שהטעם השרוף מתפשט לכל הסיר).

מי שטוען טענה זו כנראה שאף פעם לא בישל בפויקה עם תחתית שטוחה. הפויקה הוא סיר עבה עשוי ברזל יצוק ואילו בתחתית הסירים ללא הרגליים ישנה תחתית עבה מאוד שמפזרת את החום לכל הסיר בצורה אחידה ובכך מקטינה את הסיכוי שהתבשיל יישרף.

סיבה נוספת לבחור בפויקה שטוח היא הגובה. יצא לי לבשל מספר פעמים תבשיל פויקה בתנור ביתי. אם הייתי משתמש בפויקה עם רגליים, הסיר לא היה נכנס לתנור ואילו הפויקה השטוח נכנס ללא כל בעיה.

סיבה אחרונה היא העדר נקודות תורפה בסיר.

הפויקה הוא סיר מאוד עבה ויש סיכוי מאוד קטן שישבר, אך אם הוא יישבר זה יהיה בנקודת תורפה. כבר יצא לי לראות סיר פויקה עם שתי רגליים וחור בתחתית היכן שהייתה הרגל השלישית. זה אומנם לא נפוץ, כיוון שהסיר עשוי ברזל יצוק מאוד חזק אך זה עלול לקרות.

אז למה אנשים קונים פויקה בעל רגליים?

סיבה אחת כבר ציינתי והיא סברה (לא נכונה) שפויקה עם רגליים ירחיק את הסיר מהאש ויקטין סיכוי שהתבשיל יישרף.

סיבה נוספת היא כנראה המראה. פויקה עם רגליים נראה הרבה יותר כמו משהו שמתאים לשטח ואילו סיר פויקה שטוח נראה יותר כמו משהו שניתן למצוא במטבח ביתי.

סיבה אחרונה וכנראה הכי משמעותית היא תפוצה.

פויקה בעל רגליים מגיע בכל הגדלים. בשיטוט קל באינטרנט מצאתי שפויקה עם רגליים קיים בכל המידות (1/4 – 14) ואילו פויקה עם תחתית שטוחה קיים רק במידות 1, 2 ו-3. כך, כל מי שרוצה לקנות סיר במידה הקטנה מ-1 או סיר במידה הגדולה מ-3 נכפה עליו לבחור בסיר בעל רגליים.

סיר פויקה בגדלים שונים

סיר פויקה – גדלים

אז כאמור סיר פויקה מגיע בגדלים רבים. אך למי שלא מבין בגדלים של סירי פויקה, מספרי המידות לא יגידו כלום. לכן בניתי טבלה ובה מידת הסיר, נפח בליטרים, כמות אנשים מומלצת ודבר נוסף שלרוב לא נותנים עליו את הדעת – משקל הסיר. כן, גם נתון זה מאוד חשוב. הפויקה הראשון שלי היה פויקה 6 ששוקל 18 ק"ג. בהתחשב בכך שצריך להרים אח"כ מהאש סיר מלא בתבשיל, הפויקה לעתים הגיע למשקל של מעל 30 ק"ג – בהחלט משימה קשה. כיום יש לי שני סירי פויקה במידה 3 איתם הרבה יותר קל להתנהל והקיבולת שלהם ביחד גדולה מעט מאותו סיר פויקה מס' 6.  

 משקלנפחכמות אנשים
סיר פויקה מידה 1/42 ק"ג0.81
סיר פויקה מידה 1/23 ק"ג1.21-2
סיר פויקה מידה 15 ק"ג33
סיר פויקה מידה 29 ק"ג64
סיר פויקה מידה 311 ק"ג86
סיר פויקה מידה 415 ק"ג98
סיר פויקה מידה 618 ק"ג1412
סיר פויקה מידה 822 ק"ג1915
סיר פויקה תחתית שטוחה

לסיכום – איך בוחרים סיר פויקה

קודם תבינו למי את הולכים לבשל. האם רוב הזמן הסיר יאכיל משפחה בת 5/6 אנשים או כל פעם כשאתם יוצאים זו הפקה של מעל עשרה אנשים. אחרי שהבנתם איזה שימוש תעשו עם הפויקה רוב הזמן,  תוכלו לדעת איזו מידה תצטרכו. אם הפויקה ישמש בערך 5 אנשים אז פויקה במידה 3 בהחלט מספיק. אם מדובר בעשרה אנשים בערך או מעט יותר הייתי ממליץ לקנות שני סירים במידה 3. אם אתם בכל זאת מעוניינים בסיר אחד בו יתערבבו כל הטעמים וכוח בידיים לא חסר – סיר פויקה במידה 6 זו בהחלט אופציה סבירה.

אך שוב חשוב לי להזכיר – מניסיון של בישול פויקה בבית/בשטח, עם רגליים/ בלי רגליים ובגדלים שונים, אני ממש ממליץ על פויקה עם תחתית שטוחה וללא רגליים.

אם פוסט זה עזר לכם מוזמנים לשתף עם חברים. אם אתם כבר עמוק בעסקי הפויקה מוזמנים להשאיר תגובה למטה עם המתכון המנצח שלכם.

Alon

Alon

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו