טיול בשפלה – חורבת מדרס

איזור הטיול: שפלת יהודה

כמה זמן: עד שעתיים

אורך המסלול: 1.6 ק"מ

חורבת מדרס היא אתר עתיקות הממוקם בלב פארק עדולם. בעבר, באזור זה היו כפרים רבים אשר נבנו לרוב בראש הגבעות. משפחות המחפשות טיול בשפלה או טיול מערות לילדים חייבות להכיר את חורבת מדרס. השילוב בין מסלול טיולים קצר, אתרי עתיקות, טבע משגשג ושפע מערות מהווים מתכון מושלם לכל מי שמחפש טיול בשפלה המתאים למשפחות.

מחילות מסתור - חורבת מדרסמחילת מסתור בחורבת מדרס

הערה חשובה:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.

פארק עדולם

פארק עדולם הוא פארק טבע הממוקם בלב השפלה בסמוך לעמק האלה. כיוון שאזור זה מקשר בין מישור החוף לבין ההר (ובעיקר לירושלים) התפתחו באזור ישובים חקלאיים לאורך ההיסטוריה. אם תסתכלו סביבכם, כמעט בכל פסגות הגבעות סביב חורבת מדרס היה כפר יהודי קדום. בשל תנאי המסלע באזור, חצבו יושבי השפלה הקדומים מערות רבות. כך הפך לו האזור כיעד פופולארי לטיול מערות.

באזור פארק עדולם אין הרבה עצים, מה שאומר שהקרקע חשופה לקרינת שמש. בקיץ הדבר מהווה חיסרון ולכן טיול בשפלה בקיץ אינו מומלץ. בחורף ובאביב היעדר הצל הופך ליתרון. בסוף החורף ובאביב אזור פארק עדולם וחורבת מדרס הופכים יעד מושלם לטיול פריחה במרכז.

אז אם אתם מחפשים מקום עם טיול מערות לילדים, או יעד לטיול בשפלה עם ילדים. פארק עדולם – חורבת מדרס הוא מקום שחובה להכיר.

טיול בחורבת מדרס

הטיול מתחיל מרחבת חצץ גדולה המשמשת כחניה. שימו לב שבסמוך לנקודת ההתחלה ישנם מרבדי דשא שיכולים להיות מקום מעולה לפיקניק לאחר הטיול. מנקודת החניה יש ללכת על מסלול המסומן בצבע כחול בעלייה מתונה. לאחר כ 5-10 דק' הליכה (תלוי מה גיל הילדים איתם מטיילים) תגיעו אל מחילות מסתור.

מחילות אלו הן מערות אותן חצבו הלוחמים במרד בר כוכבא לפני 1,900 שנים. כיום, מערות אלו מהוות האטרקציה העיקרית במסלול. נכון, תמיד כדאי להשאיר את הטוב ביותר לסוף, אך אם הגעתם למערות אלו בבוקר ואין עומס בכניסה מומלץ להיכנס כבר עכשיו – בתחילת הטיול בחורבת מדרס (ככל הנראה בהמשך יהיה עמוס יותר).
מרד בר כוכבא התחולל בכל אזור שפלת יהודה ועל כן ניתן לראות מחילות מסתור רבות פזורות כמעט בכל הסביבה. אם בחרתם להיכנס למחילת המסתור בחורבת מדרס חשוב מאוד להצטייד בפנס. הזחילה במחילת המסתור תיקח בין 15-20 דק'.

ממחילות המסתור יש להמשיך מעט דרומה על השביל המסומן בכחול. עד מהרה תגיעו לעוד מערה (טיול מערות כבר אמרנו?), מערה זו היא מערת קבורה. המערה שימשה יהודים שחיו בישוב שהיה קיים היכן שחורבת מדרס נמצאת היום טרם מרד בר כוכבא. במערה זו מספר כוכים ששימשו לקבורת אנשים.

בהמשך, השביל מקיף את חורבת מדרס מכיוון דרום ומגיע אל פירמידה. מבנה שאין שני לו בארץ. הפירמידה הייתה חלק ממערכת קבורה מפוארת מאוד וניתן לנחש כי באזור ישבו אנשים עשירים למדי לאחר שהיישוב היהודי במקום חרב. גובהה של הפירמידה כיום הוא כ 3 מטרים אך חוקרים מעריכים כי בעבר הייתה מעט יותר גבוהה.
אם הגעתם לחורבת מדרס בערב, ואתם מתכוונים לעשות במקום טיול שקיעה, הפירמידה היא יעד מעולה לכך. מראש הפירמידה נשקף נוף לכיוון מערב (וכן אל עבר כל פארק עדולם) וממנה ניתן לראות את השקיעה בצורה המיטבית. חשוב לזכור! אזור חורבת מדרס הוא שמורת טבע. אם תכננתם טיול שקיעה במקום, חשוב לצאת לפני החשיכה (משמע, לא לחכות עד סוף השקיעה).

המשך המסלול בחורבת מדרס ייקח אתכם למערת קבורה נוספת לה הייתה "דלת" בצורת סלע מעוגל. בסמוך למערה זו ישנו עץ אלו המצל על הסביבה ואם עד עכשיו לא עשיתם הפסקה בטיול, נקודה זו היא נקודה מושלמת לשם כך.

מערה - חורבת מדרסחורבת מדרס – קולומבריום לגידול יונים

מעט אחרי מערת הקבורה הסמוכה לעץ האלון תפגשו שביל נוסף המסומן בצבע ירוק מימינכם, יש לפנות אל שביל זה. מעט אחרי הפנייה תראו בצד ימין כניסה למערה גדולה. במערה זו ישנם מאות חורים שנחצבו בדופן המערה, זהו קולומבריום – מתקן לגידול יונים.
כפי שכבר כתבתי, מלבד לחורבת מדרס ישנם אתרי עתיקות רבים הפרוסים על פני פארק עדולם. בעת העתיקה האוכלוסייה באזור זה הייתה חקלאית ובכל שרידים של ישוב קדום ניתן למצוא בין היתר גם קולומבריום. בעת העתיקה גידול היונים נעשה מכמה סיבות:
• זיבול השדות החקלאיים (בלשלשת היונים).
• מאכל.
• פולחן.

מהקולומבריום השביל הירוק ממשיך לכיוון התחלת הטיול בחורבת מדרס. בדרך חזרה לתחילת המסלול תעברו על פני תפזורת אבנים על הקרקע – אלו הם שרידים של כנסייה עתיקה. 5-10 דק' הליכה נוספות ואתם בחניה.

למי מתאים הטיול בחורבת מדרס

הטיול בחורבת מדרס מתאים למשפחות עם ילדים קטנים מגיל 3 ומעלה. הטיול קצר מאוד ולכן פחות מתאים לאנשים בוגרים המחפשים אתגרים. אם אתם חבר'ה בוגרים המחפשים טיול ארוך ומאתגר באזור פארק עדולם, ניתן "לתפור" מסלול העובר בכמה חורבות עתיקות ובין היתר מגיע גם לחורבת מדרס (אפרסם כזה בהמשך).

לסיכום, משפחות המחפשות טיול מערות לילדים ימצאו את חורבת מדרס (וכן אתרים נוספים בפארק עדולם) כיעד מושלם לכך.

מתי לטייל בחורבת מדרס

כל אזור פארק עדולם חשוף וללא עצים (פעם ב… תמצאו עץ עם צל אך רוב האזור ללא כאלו). על כן, מומלץ לטייל באזור בין סוף ספטמבר לסוף מאי כאשר בחודשים אוקטובר ומאי מומלץ לטייל באזור עד השעה 12:00. אם תרצו לעשות באזור זה טיול שקיעה, תוכלו לעשות זאת גם בחודשים החמים, בשעות אחה"צ אחרי שמזג האוויר מתמתן. אם תרצו לעשות בחורבת מדרס טיול פריחה תוכלו למצוא כאן עשרות מיני פרחים החל מחודש דצמבר ואילך (תקף לכל פארק עדולם).

חשוב ביותר!
לנכנסים למחילות המסתור בחורבת מדרס חובה להצטייד בפנס.

פארק עדולם - נוף מחורבת מדרסטיול בחורבת מדרס מתאים גם כטיול שקיעה

هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו