טיול נחלים בצפון – המלצה על 8 נחלים שחובה להכיר

הקיץ האחרון היה מוזר. ראשית, הגענו אליו לאחר זמן ממושך של סגר, וחובבי הטיולים שפספסו את העונה הכי יפה של הטבע הישראלי אצו רצו להשלים פערים ולראות עוד קצת ירוק ופריחה לפני שאלו מצהיבים.
שנית, גם בעקבות הסגר, אלו שפחות חובבי טיולים גילו את הטבע הישראלי לאחר זמן ממושך בבית וצורך היציאה למרחבים, כאשר היעד הפופולארי ביותר הינו טיול נחלים בצפון. בנוסף, כמעט כל הטיסות בוטלו ואנו הישראלים, הידועים כעם המרבה לטייל בעולם, נשארנו בארץ.

ופתאום, היה נדמה שהטבע הישראלי מפוצץ עד אפס מקום. כל מעיין קטן וכל נחל בארץ ובעיקר נחלים בצפון היו גדושים במטיילים.

את השנה התחלנו בצורה הפוכה לגמרי. מטיול בסוף הקיץ לסגר בראש השנה. קצת מבאס, אבל מי שמעוניין לנצל את הסגר ולבנות לו איזה "TO DO LIST" של מסלולים מומלצים בארץ – הנה רשימה של כמה מסלולים, וברוח סוף הקיץ הרשימה תתמקד בטיול נחלים בצפון.  

נחלים בצפון - נחל הבניאס
זרימת מים בנחל הבניאס

רגע לפני שנתחיל את רשימת הנחלים שלנו, אני רוצה לפנות אל כל מטייל ומטיילת באשר הם:

תנקו אחריכם!!!

לצד התמונות שניתן היה לראות ברשתות החברתיות ובהם משתקף יופייה של ארצנו וזרימתם העוצמתית של הנחלים בצפון, אפשר היה לראות גם הררי פסולת כמעט בכל מקום. ולכן חבר'ה אני מבקש – צאו לטבע, צאו לשטח תיהנו אבל גם תשאירו אחריכם נקי. גם אם אתם הולכים במסלול בו יש פסולת ולא אתם לכלכתם – קחו אתכם שקית אשפה ותאספו קצת, ביחד נהפוך את מסלולי הטיולים לנקיים יותר.

אז אחרי הפתיח, הנה רשימה של כמה נחלים בצפון הארץ בהם ממש, אבל ממש מומלץ לטייל.

נחל עיון

נחל עיון הוא נחל האיתן הצפוני ביותר בארץ אשר תחילתו בעמק עיון הלבנוני (כמה קילומטרים צפונית למטולה) והוא נשפך אל נחל שניר באזור קיבוץ הגושרים. כניסתו של הנחל אל תחום מדינת ישראל היא באזור המושבה מטולה. הנחל מזרים מים בצורה טבעית כל השנה, אך בעקבות הקמת סכרים על ידי חקלאים לבנונים בקיץ, מזרימה רשות הטבע והגנים מים אל הנחל בעונה החמה במטרה לשמור על הטבע סביב הנחל.

המסלול בנחל עיון עובר בקניון צר בו יש צמחיית נחלים ענפה, זרימת מים טבעית (ובקיץ לא טבעית) וכמה נקודות צל לעצירה במהלך המסלול. בנוסף, בנחל ישנם ארבעה מפלים בגבהים שונים, אשר הגבוה מבניהם הוא מפל התנור שגובהו 30 מטרים. באביב ניתן לראות פריחה אביבית נאה לצד המסלול ובסוף הקיץ מאות חצבים מגיחים במהלך המסלול.

כמה זמן ? עד 3 שעות.
למי מתאים ? משפחות עם ילדים, חובבי טיולים קצרים.
הערות: הכניסה בתשלום, דורש הקפצת רכבים.

נחלים בצפון - נחל עיון
מפל מים בנחל עיון

נחל שניר (החצבאני)

שם הנחל "שניר" ניתן לו על שמו של הר החרמון (בתנ"ך מוזכרים כמה שמות להר החרמון, שניר הוא אחד מהם), והשם חצבאני ניתן לו כיוון שבחלקו העליון בלבנון, הנחל עובר בסמור לעיירה הלבנונית "אל – חאצ'באיה".

נחל שניר מתחיל כ- 50 ק"מ מצפון לגבול ישראל – לבנון ונכנס לתחומי ישראל באזור הכפר העלאווי ראג'ר, שם גם נמצאים המעיינות המזרימים מים אל הנחל בקיץ. כ – 13 קילומטרים לאחר כניסתו לישראל הנחל מתחבר אל הנחלים דן ובניאס ואלו יוצרים את נהר הירדן.

המסלול בנחל שניר/ חצבאני הוא מסלול קסום, מלא מים, עצים ושיחים המשווים לאזור המסלול מראה של "ג'ונגל" קטן בצפון הארץ. לאורך המסלול ניתן לשכשך באחת מהבריכות שנבנו על ידי רט"ג או ללכת בתוך המים הקרירים ולהרגיש את זרימת הנחל.

כמה זמן ? שעתיים עד 4 שעות.
למי מתאים ? משפחות עם ילדים, חובבי טיולים קצרים.
הערות: הכניסה בתשלום, דורש הקפצת רכבים במסלול הארוך.

נחלים בצפון - נחל הבניאס זורם
נחל שניר (חצבאני) זורם

נחל חרמון (בניאס)

גם זהו אחד מארבעת הנחלים היוצרים את נהר הירדן וזהו גם הנחל האהוב עלי בכל אזור צפון עמק החולה. נחל הבניאס (המכונה גם נחל חרמון) קיבל את שמו הערבי (בניאס) משם קדום יותר שהיה לאזור – פניאס. השם הקדום הוא שם יווני שניתן לאזור זה לפני 2,200 שנים לערך כיוון שבאזור זה נבנה מקדש לאל היווני פאן, מקדש שאת שרידיו ניתן לראות עד היום. עם השנים השם פנאיס התעוות לבניאס.

נחל הבניאס מתחיל את זרימתו ממעין הבניאס, מעיין עוצמתי שמימיו קרים, הנובע למרגלות הר החרמון. מקור המים הרבים הנובעים מהמעיין הוא במי הפשרת שלגים. לאחר הפשרת השלג המים מחלחלים אל ההר ובוקעים למרגלותיו ממספר מעיינות, אחד מהם הוא הבניאס.

במהלך המסלול בבניאס ניתן להתרשם משרידי מקדש האל פאן, מקדש שנבנה לפני למעלה מ-2,200 שנים. בנוסף, לאורך כל המסלול עוטפת את המטייל צמחיית נחלים וגדות נחלים מפותחת מאוד אשר מספקת צל לאורך כל המסלול.

בהמשך הטיול בבניאס ניתן להתרשם ממפל הבניאס, מפל עוצמתי אשר גובהו כ-10 מטרים ולאורך כל השנה הוא מזרים כמויות מים אדירות. קצת אחרי המפל ניתן לראות את הגשר התלוי – מסלול הליכה קצרצר התלוי מעל זרימת הנחל האדירה. למי מכם שירצה להמשיך מעבר לשמורת הטבע בתשלום, בהמשך ניתן לרדת אל המים (אך לא להיכנס) ולהתרשם משרידי הטנק הסורי, עדות ממלחמת ששת הימים.

על עתיקותיו, נקודות החמד שבו, הצמחייה המפותחת ושפע המסלולים שבו, נחל בניאס הוא אחד היפים מבין הנחלים בצפון הארץ.

כמה זמן ? שעתיים עד 6 שעות, ישנם כמה מסלולים.
למי מתאים ? משפחות עם ילדים, חובבי טיולים קצרים וארוכים.
הערות: הכניסה בתשלום, דורש הקפצת רכבים.

המלצה לטיול בנחל הבניאס

נחל ג'ילבון

הוא אחד מהנחלים המרשימים ברמת הגולן, ואחד היעדים הפופולארים כאשר מעוניינים בטיול נחלים בצפון. הנחל מתחיל את זרימתו מעט צפונית למושבה קדמת צבי ונשפך אל נהר הירדן. אורכו הקצר והפרש הגבהים בין נקודת ההתחלה לנקודת הסיום שלו, יצרו קניון ענק בחלקו המרכזי של הנחל ובו ניתן לראות שני מפלים גבוהים במיוחד. המזרחי מבין המפלים והראשון שתפגשו בדרך הוא מפל דבורה אשר גובהו 20 מטרים. המפל השני, מפל הג'ילבון, הוא  אחד המפלים היפים בארץ וגובהו כ-50 מטרים.

במהלך המסלול ניתן לראות זרימת מים חזקה, צמחיית נחלים מפותחת ולשכשך במי בריכת ג'ילבון – הבריכה הגדולה למרגלות מפל ג'ילבון. לאלו מכם שיחליטו לעשות את המסלול הארוך, בהמשך הוא ייקח אתכם דרך שרידי בסיס סורי אל עמק החולה.

הטיול בנחל ג'ילבון יכול להיות קצר ומעגלי או ארוך ובקו ישר, בשני המקרים המסלולים מיועדים לאנשים בכושר, שכן ישנה עלייה מאתגרת.

כמה זמן ? 3 עד 6 שעות, ישנם שני מסלולים.
למי מתאים ? חובבי טיולים קצרים וארוכים, אנשים בכושר.
הערות: אופציה אחת של המסלול דורשת הקפצת רכבים.

נחלים בצפון - נחל ג'ילבון מפל
נחל ג'ילבון – מפל ג'ילבון

נחל עמוד עליון

זהו נחל האיתן הגבוה ביותר בארץ ואחד מהנחלים המיוחדים מבין הנחלים בצפון.
נחל עמוד מתחיל את זרימתו בסמוך לעיר צפת ויורד מהגליל העליון, דרך הגליל התחתון אל הכנרת. בחורף ובאביב זרימת הנחל נמשכת עד הכנרת אך ככל שנכנסים לקיץ זרימת הנחל מתמעטת ומצטמצמת לחלקו העליון של הנחל.

לאורך הנחל נמצאו עתיקות מתקופות רבות. חלקן בנות עשרות אלפי שנים ושייכות להתיישבות זמנית של האדם הקדמון בכמה מהמערות סביב הנחל. עתיקות צעירות יותר אותן ניתן לראות לאורך כמעט כל הנחל הם שרידי טחנות קמח אשר היוו מקור פרנסה לתושבי צפת החל מהמאה ה-17 ואילך.    

הנחל מקבל את מימיו ממספר מעיינות הנובעים לאורכו, בניהם בולטים עין יקים (עין א-תינה), עין פועם, עין מירון ועין סתר. זרימת הנחל היא רדודה יחסית אך מדי פעם במהלך זרימתו נוצרות בריכות קטנות, מה שמהווה נקודות מושלמות לשכשוך.

זרימת המים לאורך כל השנה וכמות המים הרבה הביאו להתפתחות צמחייה מפותחת ומקום מחייה לבעלי חיים רבים. אחד מבעלי החיים הבולטים באזור הוא חזיר הבר אשר את שרידי נבירותיו ניתן לראות על האדמה. בנוסף, במקום נצפו גם שועלים, תנים, צבועים ועוד.

בסביבת הנחל ישנם מסלולי טיול רבים שחלקם מיועדים לבעלי כושר גופני בסיסי וחלקם מיועדים למיטיבי לכת.

כמה זמן ? 3 שעות עד יומיים, מסלולים רבים.
למי מתאים ? חובבי טיולים קצרים וארוכים, מיטיבי לכת.
הערות: כמה גרסאות של המסלול דורשות תשלום כניסה, כמה גרסאות של המסלול דורשות הקפצת רכבים.

נחלים בצפון - נחל עמוד
מים זורמים בנחל עמוד

נחל כזיב

הוא נחל נוסף ומאוד מפורסם מבין הנחלים בצפון הארץ, בחלקו העליון המתחיל ליד הר מירון הוא יבש, ובאזור הגליל המערבי הוא זורם. לאורך הנחל מספר מעיינות המזינים אותו ועל כן זרימת המים בו נמשכת לאורך כל השנה. בסביבת הנחל ישנה צמחיית נחלים מפותחת ובין היתר מאות עצי דולב מזרחי – עץ גדות נחלים נפוץ שקיים בארץ בעיקר בנחלי הצפון. בין היתר, סביב הנחל אך קצת בגובה ניתן לראות עצי אלון מצוי רבים שמשווים לנוף מראה של שטיח ירוק.

מבין בעלי החיים המאפיינים את הצפון, בסביבת נחל כזיב ניתן למצוא דייר מעט שונה – היחמור הפרסי. בשנת 1996 שוחררו אל הטבע באזור נחל כזיב מספר יחמורים אשר גדלו בחי בר כרמל. היחמורים בחי בר כרמל הם צאצאים של מספר פרטי יחמור פרסי שהוברחו ארצה מאיראן בסוף שנות ה-70, טרם המהפכה. היחמור הוא אייל גדול בעל קרניים גדולות גם כן וכיום אזור נחל כזיב מהווה את המקום בו קיים ריכוז האוכלוסייה הגדול ביותר של מין זה.

בנוסף, מעל הנחל בחלקו המרכזי מתנשא מבצר המונפורט. מבצר עתיק מהתקופה הצלבנית שחרב לפני 750 שנים בערך. אחד המסלולים עובר מתוך המבצר העתיק המהווה נקודה מושלמת לתצפית על הנחל ועצירת קפה.

כמה זמן ? 4 שעות עד יומיים, ישנם כמה מסלולים.
למי מתאים ? חובבי טיולים קצרים וארוכים, אנשים בכושר.
הערות: כמה אופציות של המסלול דורשות הקפצת רכבים.

נחלים בצפון - נחל כזיב
נחל כזיב – טיול מים מאתגר

נחל תבור

הוא נחל איתן מרשים ביותר הזורם בגליל התחתון ונשפך אל הירדן. תחילתו של הנחל (חלקו היבש) היא למרגלות הר תבור מצד מערב ועל כן ניתן לו שמו. במהלך מסלולו מתחתר הנחל בסלעי הבזלת של הגליל התחתון המזרחי ויוצר קניון קטנטן במהלך המסלול, בדיוק בנקודה זו ישנה בריכה בה ניתן לעצור ולשכשך במים – בהחלט בונוס כאשר מתלבטים על יעד לטיול נחלים בצפון.

אפשר להגיד שנחל תבור מקשר בין אזור בקע הירדן שהוא נמוך וחם עם אזור הגליל התחתון ועל כן במהלך המסלול ניתן לראות צמחייה האופיינית יותר לאזורים חמים כמו שניתן למצוא בבקע הירדן. בולט מאוד הוא עץ השיזף המצוי על ענפיו הסבוכים, קוציו החדים ופירותיו הקטנים. בכמה מקומות במהלך המסלול ניתן לראות את העץ שמהווה המקור הכמעט יחידי לצל במהלך המסלול.

בנוסף לצמחייה האופיינית לאזורים הדרומים ניתן לראות גם בעלי חיים דרומיים גם כן. בולט במיוחד באזור זה הוא הצבי הארץ ישראלי. למעשה, בנחל תבור ועל הרמות סביב הנחל נמצאת אוכלוסיית הצבי הארץ ישראלי הגדולה ביותר בארץ.

בסמוך לנחל מספר מסלולים ברמות קושי שונות. חלק מן הנחל כמעט ולא מטוייל ולכן בחלקו הנמוך יותר ישנה סבירות גבוהה לפגוש בעלי חיים בשעות הבוקר ולעתים אף להיות לבד.

על אף הזרימה הנראית כיום בנחל, בעבר הזרימה הייתה עוצמתית הרבה יותר. לאורך הנחל נובעים מספר מעיינות שרובם נתפסים לחקלאות ורק חלק קטן מהמים מוזרם חזרה לטבע. אחד המעיינות הבולטים לאורך הנחל ממנו זורמים מים לאורך כל השנה עד הירדן הוא "עין שחל", בחלקו היחסית תחתון של המסלול.

נחל תבור הוא אחד הנחלים בעלי הסביבה היפה ביותר בצפון וממש מומלץ להגיע אליו לאורך כל השנה ובמיוחד בחודשים פברואר – אפריל.

כמה זמן ? 4 שעות עד יומיים, ישנם כמה מסלולים.
למי מתאים ? חובבי טיולים קצרים וארוכים, אנשים בכושר.
הערות: כמה אופציות של המסלול דורשות הקפצת רכבים.

נחל תבור – המלצת מסלול

לסיכום

במאמר קצר זה ריכזנו מידע כללי על 8 נחלים בצפון שאתם חייבים להכיר. בחלקם ניתן להיכנס אל המים ואל חלקם לא, בחלקם ישנו צל כמעט לאורך כל המסלול וחלקם חשופים לשמש. חלקם מותאמים למשפחות עם ילדים קטנים וחלקם למיטיבי לכת. אך לא משנה באיזה נחל תבחרו – מובטחת לכם הנאה מרובה.

כמובן שלא יכולנו להכניס לרשימה את כל הנחלים בצפון הארץ אך רשימה זאת היא רשימה התחלתית לאלו הרוצים להכיר את הארץ דרך הרגליים. אם ישנם נחלים נוספים שלדעתכם הם חובה, מוזמנים להשאיר תגובה עם שם הנחל והם ייכנסו לרשימה הבאה.

Alon

Alon

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו