אוכל לטיול שטח – כל מה שאתם צריכים לדעת

אתם מכורים לטיולים וכבר יצאתם לשלל טיולים בני יום אחד או בני כמה ימים, אבל יש משהו שתמיד אתם נתקעים בו – בניית תפריט לטיול. בעוד שארגון אוכל לטיול בן יום אחד מהווה פחות בעיה, תכנון אוכל לטיולים בני כמה ימים תמיד יהווה אתגר בזמן בניית תפריט לטיול.

אוכל זה הדלק שלנו, ואוכל בטיול חשוב כפליים כיוון שאנו מוציאים הרבה יותר אנרגיה בזמן שאנחנו מטיילים. לכן, חשוב שנאכל טוב והרבה בזמן הטיול. מצד שני, בזמן טיול אנחנו גם די מוגבלים, כיוון שכל דבר שיוצא איתנו למסלול, בין אם זה ציוד בישול או הפרודוקטים עצמם, ייסחב על הגב.

אז אם אתם מתכננים טיול בן יום אחד, ועל אחת כמה וכמה אם אתם מתכננים טיול בן כמה ימים, הנה כל מה שצריך לדעת בכל הקשור בבניית תפריט וארגון האוכל לטיול הבא שלכם.

התחלה של טרק הר עריף - הר כרכום. האוכל היה חלק חשוב מאוד בטרק הזה.
בטיול קשה יש צורך להכניס תמיד אנרגיה. איכות האוכל בטיול היא חלק חשוב מהחוויה של הטיול.

הקדמה קלה…:

רגע לפני שנצלול לתוך כל נושא האוכל לטיולים, אני רוצה לשתף אתכם בטיול האחרון שעשיתי.

בחנוכה האחרון (2021) יצאתי עם חבר לטיול של 4 ימים במדבר, היה משגע. כל הציוד היה על הגב מלבד מים ועצים (כל ערב הגענו לחניון בשטח שם חיכתה לנו חבילת עצים ו-2 שישיות מים, וכך מבחינת מים, סחבנו כל יום רק את המים שנצטרך לאותו היום).

תחשבו על זה…

ציוד בישול, אוכל, מים לאותו היום, אוהל, שק"ש, בגדים חמים ללילה ועוד כמה פריטים שיעזרו לנו בטיול והופה, הגענו לתיק ששוקל סביב ה-18 ק"ג פלוס/מינוס.

בנוסף, כל יום הלכנו בין 15 – 22 ק"מ, לעתים בעליות וירידות ולעתים במישור. תוסיפו לזה את הקור בלילה, מה שהצריך את הגוף שלנו לייצר חום, והנה הגענו לכך שהגוף שלנו צורך הרבה מאוד אנרגיה בזמן הטיול.

כדי לצלוח את הטיול הזה וגם ליהנות ממנו, נדרש מאתנו לתכנן טוב את כל נושא האוכל לטיול. התכנון כלל:

• תכנון תפריט לטיול וכמויות האוכל לטיול.
  • איזה ציוד בישול יש להביא.
  • אריזת האוכל.

בתהליך התכנון השקעתי הרבה זמן ומחשבה אבל זה כל כך השתלם. רגע לפני שאפרט בדיוק מה לקחנו ואיך תכננו את כל זה, ניקח עוד צעד אחד אחורה כיוון שאני רוצה לשתף אתכם איך הגעתי למצב שבו אנחנו יוצאים לטיול של 4 ימים בשטח ואשכרה נהנים מכל ארוחה.

אאה… וגם איך מגיעים למצב ש 2 אנשים, אחרי 4 ימים בשטח, בהם אכלו 3 ארוחות כל יום, מייצרים כל כך מעט זבל (כמו בתמונה פה למטה 👇).

תכנון נכון של האוכל ייצר פחות זבל בטיול.
תכנון נכון של האוכל לטיול מביא לכך שתייצרו פחות זבל. הנה הפסולת ששני אנשים, בארבעה ימי טיול יצרו (כל יום שלוש ארוחות)

איך התייחסתי בעבר לכל נושא האוכל לטיול:

בעבר לא ידעתי לטייל כמו שאני יודע היום. לטיולים יצאתי עם שק שינה לא מתאים, בלי מזרון שטח, בלי כל הציוד המתאים ועל כל נושא תכנון האוכל בטיול לא היה על מה לדבר.

לא הכרתי משהו שונה. באותה תקופה חשבתי שבטיול לא חובה לישון טוב ולא חובה לאכול טוב, העיקר שיש טיול וזה מה שחשוב.

נהניתי מאוד מהטיול עצמו אבל את נושא השינה והאוכל בטיול קיבלתי כגזרת גורל – מהם לא איהנה.

אז זהו… שלא.

מאז שהתחלתי לטייל בצורה רצינית (תקופת הצבא, לפני 14 שנים) ועד היום, יצאתי לכל כך הרבה טיולים. חלקם היו של כמה חודשים בחו"ל, כמה שבועות בהרים, מלא טיולים חד יומיים או דו יומיים, אינסוף לילות באוהל בטבע ו… טוב הבנתם, רכשתי ניסיון.

בעבר הייתם יכולים למצוא בתיק שלי: לחם, חמאת בוטנים, אורז, תבלינים, סלרי, בצל (לרוב זה מה שהייתי לוקח לטיול) ובמקרה הטוב פירות יבשים.

עם הזמן, הבנתי שמבחינת האוכל בטיול יש איך להשתפר וכל טיול הכנסתי לתפריט דבר חדש שגם נותן יותר אנרגיה וגם ממש טעים. כל טיול למדתי עוד קצת על ציוד הבישול, הבנתי מה מתאים לי יותר וזנחתי מנהגים שכבר לא מתאימים לי.

וכך יצא שאחרי 14 שנים של טיולים לא מושלמים, יצאתי בחנוכה האחרון לטרק בן 4 ימים שכל שנייה בו הייתה חוויה… והאוכל ? מחלקת עסקים.

אז אם אתם מתכננים לצאת לטרק של כמה ימים, שביל ישראל, טיול בחו"ל או בארץ ואתם צריכים לבנות תפריט לטיול, ההמלצה שלי – אל תקלו בזה ראש. הטיול יכול להיות הרבה יותר טוב אם תשבו ותתכננו את האוכל לטיול.

הנה מה שאני לקחתי לטיול 👇 ומתחת לזה מסקנות אחרי טיול.

עקרונות בבניית תפריט לטיול:

כמו שכבר רשמתי, שני עקרונות הנחו אותי – אוכל טעים ואוכל מזין.

מבחינת איכות האוכל וחישוב האנרגיה היו כמה דברים שהכנסתי לתפריט, כמו:
לחמית 5 דגנים במקום לחם – כמעט פי 2 בקלוריות.
עדשים אדומות, ירוקות וצהובות במקום אורז – פי 4 יותר סיבים תזונתיים ופי 3.5 יותר חלבון (למרות שהשתמשתי גם באורז, אבל קצת).
גרישה (בורגול טחון).
טחינה.
ירקות.
הרבה פירות יבשים.
חטיפי סניקרס.

כדי ליהנות מהאוכל הכנסתי כמה דברים אקסטרה, כמו:
פטרוזיליה, כוסברה.
סלמי.
גבינת מנצ'גו (31% שומן, נשמר יופי גם בלי קירור).
זיתים.
קרוטונים למרק.
לימון.
שמן זית.
עלי גפן.
מחית מסמאן קארי.
צימוקים ושקדים.

כדי שכל זה יהיה סחיב ולא יתפוצץ בתיק, בחרתי מוצרים מסוימים והשקעתי זמן באריזה, אפרט על זה למטה.

ארוחת בוקר מראש הר כרכום. אם תשקיעו מחשבה בתכנון האוכל בטיול זה ישפר את החוויה
ארוחת בוקר בהר כרכום

אוכל לטרק של 4 ימים:

היה חשוב לי לציין את התהליך שעברתי כדי לבנות את התפריט לטיול. אם הרגשתם שעד כה הלכתי סחור – סחור, הנה האוכל שלקחנו לטיול. אוכל לבוקר ולצוהריים של היום הראשון הבאנו בנפרד וארוחת ערב ביום האחרון אכלנו בבית, כך שסה"כ אכלנו 9 ארוחות בטיול (3 בוקר, 3 צוהריים, 3 ערב).

דרך אגב, את הכמויות בדקתי לפני זה בבית עם משקל, כמה אני אוכל בכל ארוחה ואז הוספתי 15 -20 אחוז יותר כיוון שבטיול אנחנו אוכלים יותר.

יום א' יום ב' יום ג' יום ד'
בוקר   שיבולת שועל, צימוקים, אגוזים, כפית סוכר חום, כפית קינמון שיבולת שועל, צימוקים, אגוזים, כפית סוכר חום, כפית קינמון שיבולת שועל, צימוקים, אגוזים, כפית סוכר חום, כפית קינמון
צוהריים   גרישה עם מלפפון קצוץ, פטרוזיליה ושמן זית. גבינת מנצ'גו, קרקרים, טחינה. קרקרים, גבינת מנצ'גו, עלי גפן, זיתים סורים, טחינה, מלפפון. קרקרים, גבינת מנצ'גו, עלי גפן, זיתים סורים, טחינה, מלפפון.
ערב תבשיל קארי –עדשים צהובות וכתומות עם צימוקים ושקדים, מחית מאסמן קארי, פטרוזיליה קצוצה מעל. קצת סלמי לנשנוש. מרק עדשים ירוקות ואדומות עם סלרי, פטרוזיליה, קישוא, שקית אחת של מרק קנור וקרוטונים. קצת סלמי לנשנוש. מרק עדשים עם פסטה – פסטה שבלולים, עדשים כתומות, שקית אחת של מרק קנור (טעם אחר מיום קודם), בצל, סלרי, כוסברה, לימון, בטטה.

זהו, זה היה התפריט לטיול שלנו. ממש לא תורה מסיני, אבל כמה חידודים שהגיעו משנים של ניסיון.

אתם בטח מכירים את זה, תמיד יש הבדל בין התכנון לביצוע, ובזמן הטיול ואחריו עלו לי כמה מסקנות איך ניתן לשפר אפילו עוד קצת את התפריט פה, בין אם זה כמויות או פרודוקטים.

מסקנות מהשטח:

• התבשיל קארי של היום הראשון היה מושלם. זה היה הלילה הקר הראשון שלנו והיינו צריכים משהו טעים ומנחם, התבשיל עשה את העבודה בצורה מושלמת.

• ביום השני היו לנו 3 ארוחות שצריכות זמן הכנה ו/או ניקיון אח"כ (שיבולת שועל, סלט גרישה ומרק בערב). היה טעים אבל לגמרי מיותר. אין סיבה לקצוץ אוכל כמה פעמים ביום או לנקות את הכלים 3 פעמים ביום. עדיף פעם הבאה לתכנן מקסימום 2 ארוחות מבושלות למהלך היום, או אפילו אחת והשאר פריסה.

• ואם כבר דיברנו על מרק אז – הכוכב של הערב. גם בערב השני וגם בשלישי. תחשבו על זה, אתם בשטח וקר לכם. אין דבר שיותר טעים, בא במקום ומנחם מאשר מרק עשיר עם קרוטונים.

• שימורי עלי גפן – הבאנו שתי קופסאות ובסוף לא נגענו בזה. בארוחות הצוהריים בהן עשינו פריסה (יום שלישי ורביעי) הפריסה ממש הספיקה ולא היה בכך צורך. זה רק תפס מקום והכביד על התיק.

• טחינה – קנינו טחינה לחיצה של "בארכה" וזה גם מה שאני ממליץ לכם. כל קופסה אחרת יכולה להתפוצץ לכם בתיק.

• פטרוזיליה, כוסברה, לימון – דברים קטנים שהוסיפו כל כך הרבה טעם ולא שוקלים הרבה. לרגע אפשר היה לחשוב שחלק מהארוחות בושלו בכלל בבית.

• הכוכבים הגדולים של התפריט – גבינת מנצ'גו, זיתים סורים, טחינה, לחמית 5 דגנים, מחית קארי. אלו המוצרים שאם מחסירים אחד מהם האוכל בטיול היה הרבה פחות איכותי.

• השקעתי הרבה באריזה וזה היה כל כך חשוב.

ארוחת בוקר במהלך טרק עריף - כרכום. אוכל בטיול שטח זה דבר חשוב
מסקנה אחרי טיול – לבשל מקסימום 2 ארוחות ביום, או אפילו אחת. לא כל ארוחה

אריזת אוכל לטיול:

בעבר, יצא לי לצאת לטיול עם כמות גדולה יותר של אוכל ממה שהייתי צריך. הסיבה לכך היא שלא ארזתי נכון את האוכל לטיול.

למשל, כשיצאתי בעבר עם אורז או עדשים, טיילתי עם שקית שלמה שלא תמיד השתמשתי בכולה. כך יצא שסחבתי על הגב יותר ממה שהייתי צריך. או, כשסחבתי איתי בצל, בטטה או תפוח אדמה לא תמיד שמתי לב לגודל הירק שהבאתי, וכך סחבתי ירקות כבדים יותר ממה שבאמת הייתי צריך (למשל, עכשיו לטיול בחרתי בצל קטן ובטטה יחסית קטנה).

כיוון שבטיול הזה לקחתי מבחר עשיר של פרודוקטים, אם לא הייתי מחשב כמויות נכון או אם לא הייתי משקיע זמן בלארוז, סביר להניח שהיינו סוחבים הרבה יותר אוכל בטיול מאשר שאנחנו באמת צריכים.

קודם כל, כדי להבין את הכמויות מדדתי בשבוע שלפני הטיול כמה אני אוכל. למשל, הכנתי לעצמי שיבולת שועל עם אגוזים וצימוקים לארוחת בוקר ושקלתי את הכל לפני הבישול. בסוף הארוחה הערכתי את הכמויות – האם היה בדיוק, האם היה חסר וצריך להעלות קצת או היה יותר מדי ואז צריך להוריד בכמות. לאחר שהבנתי פחות או יותר כמה אני אוכל בבית, העליתי את הכמות בכ – 15% בערך כיוון שבטיול אנחנו אוכלים יותר.

ככה הבנתי את הכמויות.

אחרי שהבנתי כמה נאכל בארבעה ימים שלפנינו ניגשתי לארוז כל ארוחה בנפרד בשקיות Ziploc.

הסיבה לכך היא שכך ניתן לדעת בדיוק כמה אנחנו לוקחים איתנו על הגב ולצמצם סחיבה יתרה. בנוסף, את כל האריזות כבר פותחים בבית וככה מסיימים עם כמה שפחות פסולת.

למשל: לארוחת בוקר הכנסתי 120 גר' שיבולת שועל, 40 גר' צימוקים ו 40 גר' אגוזים. בנוסף, לכל שקית הוספתי גם כפית סוכר וכפית קינמון. גלגלתי את זה כך שייצא האוויר וסגרתי את הZiploc.

ככה עשיתי עם כל הארוחות שצריכות בישול.

אחרי שהיו לי שקיות לכל ארוחה בנפרד שמתי כל יום בשקית גדולה יותר (שגם נאטמת) ובה גם שמתי עוד דברים שלא נכנסו לשקית של הארוחה, למשל את הקרוטונים או הסלרי או הבצל וכו'. כך יש לנו כל יום ארוז בנפרד וכך, לדוגמה, הארוחות של היום השלישי יכולות להישאר בתיק בלי שניגע בהן עד מתי שבאמת נצטרך אותן.

בנוסף, היה לי פק"ל בישול בו היו גם התבלינים וגם הייתה לי שקית עם דברים בהם אנחנו משתמשים כל יום (סלמי, גבינת מנצ'גו, זיתים, טחינה וכו').

אני לא יכול לתאר לכם כמה נוחה השיטה הזו. כמו שכבר רשמתי, אריזה של כל ארוחה וכל יום בנפרד מנעה גם סחיבה של משקל מיותר, גם מנעה שכחה של דברים בבית (כיוון שאתה מסתכל על כל ארוחה בנפרד) וגם הוציאה אותנו לשטח עם כמה שפחות פסולת.

דרך אגב, את השקיות Ziploc והשקיות האטומות הגדולות יותר שטפתי כשהגעתי הביתה והן עכשיו מחכות במקפיא לטיול הבא – כך שגם מהבחינה הזו אין בזבוז רב של שקיות פלסטיק.

אריזה נכונה של האוכל בטיול מקלה על הטיול
תכנון תפריט לטיול ואריזת האוכל הם חלק בלתי נפרד מהטיול, תשקיעו בכך זמן

סיכום כל נושא האוכל לטיול:

אני חושב שסביב כל הנושא של האוכל לטיול עסקתי לפחות יום שלם (בניית תפריט, קניות, שקילה ואריזה) אבל זה כל כך היה שווה את זה. גם אכלנו אוכל טעים, גם היה מזין וגם לא סחבנו יותר מדי אוכל בטיול.

עוד יתרון של תכנון מוקדם הוא שזה הכניס אותי לטיול יום לפני שהוא בכלל התחיל. טיול זה קודם כל חופש. עצם זה שפיניתי לעצמי יום לפני הטיול וכל אותו היום עסקתי רק בלוגיסטיקה של האוכל לטיול, הכניס אותי לאווירה החופשית הזאת יום לפני שיצאתי.

יש כל מיני דרכים לטייל. יש כאלו שיעדיפו לקחת כמה שפחות אוכל וכמה שפחות מגוון כדי לא לסחוב יותר. אני לא כזה. אני מעדיף לתכנן טוב, לסחוב קצת יותר משקל (עם דגש על הקצת) וממש ליהנות מהאוכל בטיול.

אם אתם מסוג האנשים שנוהגים לסחוב מעט ולאכול ארוחות לא מגוונות – אני ממש מציע לכם לפחות פעם אחת, לנסות את הגרסה השנייה. אתם תגלו צורת טיול חדשה שעוד לא הכרתם.

זהו… הגענו לסוף.

אם אתם חושבים ששכחתי משהו, אם יש לכם המלצה משל עצמכם, אם אתם הייתם אורזים את האוכל אחרת או אם אתם מחזיקים בעצת זהב בנוגע לאוכל בטיול – אני ממש אשמח לשמוע על זה (אתם יכולים לרשום פה למטה 👇 בתגובות). אני תמיד מחפש ללמוד ולהשתפר.