טיול בהר שלמה, הר יהורם ונחל נטפים

איזור הטיול: הרי אילת

כמה זמן: יום שלם

אורך המסלול: 12.5 ק"מ

רמת הקושי: מיטיבי לכבת

הרי אילת הם מגרש משחקים אחד גדול לחובבי טיולים. מבין כל מסלולי הטיולים העומדים לרשותכם באזור זה, טיול בהר שלמה הוא אחת החוויות היפות, המאתגרות והמרשימות שתוכלו לחוות בהרי אילת.

חובבי טיולים שעדיין לא מכירים את הרי אילת – מהר לפתוח מפה ולהתעדכן.

סביב העיר אילת ישנם הרים גבוהים ומשוננים שנראים כאילו הוצאו מכוכב אחר. הרי אילת הם גם הנוף העתיק ביותר בארץ עם סלעי יסוד שהתגבשו בבטן האדמה והעתיקים מבניהם התגבשו בבטן כדור הארץ לפני בערך 800 מיליון שנים.

אז אם עוד לא יצא לכם לטייל בהרי אילת או בהר שלמה – ארזו תיק (וכדאי שיהיה נוח) כיוון שאנחנו הולכים להתאמץ.

מטיילים בהר שלמה
הליכה לכיוון פסגת הר שלמה

הערות חשובות:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.
  • אין לטייל במסלול זה אם קיים חשש לשטפונות.
  • אין להתחיל את הטיול מאוחר, מקסימום כניסה למסלול בשעה 8:30.

דקה של גיאולוגיה:

הר שלמה נוצר לפני בערך 700 מיליון שנים על ידי התכה חלקית של סלע קדום. ההתכה נוצרה בעקבות התקרבות מגמה רותחת לאותו סלע קדום. תהליך זה קרה קילומטרים מתחת לפני השטח ובעקבות הרמה של אזור זה וחשיפה על ידי תנאי מזג האוויר לאורך זמן רב (700 מיליון שנים, כן?) נחשף הסלע המרכיב את הר שלמה אל פני הקרקע ולנו נותר רק להתרשם מהנוף הקדום הזה, לטייל וליהנות.

הקדמה לטיול בהר יהורם והר שלמה:

הטיול אותו אנחנו עושים הוא לא קל. הוא כולל עליות וירידות תלולות (עם הרבה יתדות, מה שמשדרג את החוויה) והליכה ממושכת. אורך המסלול כ – 12.5 ק"מ ומיטיבי לכת יוכלו לעשות אותו ביום אחד אך עדיף לצאת מוקדם (8:00 בבוקר לכל המאוחר). אם תרצו לישון באזור לפני המסלול, רשות הטבע והגנים הכשירה חניון לילה בתחילת המסלול (חניון לילה הר יהורם). בחניון ניתן להקים אוהל במקום ייעודי שמעט מסוכך מהרוח. בנוסף הרשות הציבה במקום ברזים למילוי מים (סוף סוף פתרון למצוקת המים בטיולים ארוכים באזור).

את הטיול אפשר לעשות כטיול יום או לחבר אותו למסלולי טיולים נוספים בהרי אילת, אבל על זה נספר כבר בפעם אחרת…

בנוסף, ישנה גרסה קצרה יותר של הטיול בהר יהורם והר שלמה אבל היא מצריכה הקפצת רכבים. אם אתם מעוניינים בפרטים על הגרסה הקצרה יותר מוזמנים לרשום פה למטה בתגובה ואשלח לכם פרטים על הקפצת הרכבים והמסלול הקצר יותר. דרך אגב, מסלול קצר יותר לא אומר קל יותר, גם המסלול הקצר יותר מצריך כושר גבוה.

תחילת הטיול – טיפוס להר יהורם

את הטיול אנחנו מתחילים כאמור בחניון הר יהורם. בנקודה זו ישנו שביל שחור שנמשך לשני כיוונים, ימינה בעלייה לכיוון הר יהורם, או ישר בעמק קטן. בנקודה זו סימנים באדמה מרמזים שאחרי גשם מתפתחת לה שלולית מים גדולה.

אנו נעלה על המסלול השחור הימני לכיוון הר יהורם.

העלייה להר יהורם לא ארוכה במיוחד אך קצת תלולה ותוכלו להרגיש את השרירים עובדים כבר בתחילת הטיול.

עד מהרה תגיעו לפסגת הר יהורם ממנה הדרך נמשכת בירידה מאוד מתונה לאורך שלוחה של ההר. נקודה זו מגניבה ממש. לאורך 100 מטרים השביל עובר ממש בפסגת השלוחה כאשר משני הצדדים ישנו מדרון תלול. לאחר חלק זה תגיעו אל תצפית הר יהורם שם מקום ישיבה נוח בו תוכלו לפתוח פק"ל קפה וליהנות מהנוף. בנקודה זו תוכלו גם לראות לראשונה את מורדות הר יהורם והר שלמה נפגשים זה בזה בצורה ממש מרשימה. הר שלמה עשוי סלע מגמטיט ברובו וגילו בערך 700 מיליון שנים. הר יהורם עשוי סלע גיר ורובו בן בערך 90 מיליון שנים. אם אתם עדיין לא נופלים מהרגליים מהנתון הזה של מפגש בין סוגי מסלע שונים, ביניהם מפרידים 600 מיליון שנים, הנוף מראש הר יהורם יעשה את העבודה.

אם תסתכלו לכיוון צפון/מזרח תראו שני גושי סלע ענקיים בצבע לבן ושחור. זה הביטוי בשטח להבדל החד בין הסלעים. נוף מטורף שייצרב לכם בזיכרון עוד הרבה אחרי שתחזרו מהטיול.

מעבר בין הר יהורם להר שלמה
מראה הסלע הייחודי בהר שלמה

המשך לכיוון הר שלמה

מתצפית הר יהורם יש להמשיך ללכת על המסלול השחור.

בדרך תחצו מסלול אדום ואז רשמית תעברו להר שלמה. בנקודה זו גם הוצב שלט שמסביר על המעבר בין שני סוגי הסלע השונים והייחודיות של נקודה זו.

מהרגע שעברנו להר שלמה זה כבר סיפור אחר לגמרי.

הר שלמה עשוי כאמור סלע מגמטיט, סלע יסוד, שכאשר הוא נשחק הוא יוצר לרוב פסגות חדות ותלולות. ההליכה בהר יהורם היא לרוב בשביל צר מאוד עם מדרון תלול מאחד הצדדים. בנוסף, גם העלייה הופכת תלולה ולכן צריך עוד יותר לאמץ שרירים.

בקטעים מסוימים הוצבו אפילו מעקות שיעזרו לכם בעלייה.

בדרך לפסגה נפגוש בסימון ירוק שפונה שמאלה. שביל זה ידלג על פסגת הר שלמה ויוביל אתכם ישירות לכיוון הירידה דרך נחל מפלים/ נחל בת שבע. אם אתם רוצים לעלות לפסגת הר שלמה (ואתם רוצים) יש להמשיך ישר עם השביל הכחול.

העלייה קצת קשה ותיקח לכם זמן. ישנה רק נקודה אחת בה ניתן לעצור בבטחה לנוח, אך מהרגע שתגיעו לפסגת הר שלמה תבינו שזה היה שווה הכל.

מראש פסגת הר שלמה נשקף נוף פשוט משגע. מצד מזרח – ירדן ומפרץ אילת, מצד מערב – רואים את סיני ואת שטח מצרים. הכל סביב תלול כך שתחתיכם ישנם מדרונות ולכיוון צפון תוכלו לראות את הר יהורם, הר שחורת, גבעות שחורת, הר אמיר, הערבה ומה לא… כל האזור פרוס לרגליכם.  

טיפוס אל פסגת הר שלמה
טיפוס לפסגת הר שלמה

ירידה מהר שלמה

ברגע שתרגישו מיצוי מהעצירה בפסגת הר שלמה (תנו לעצמכם ליהנות מהנוף ושבו כמה דקות), יש להמשיך על המסלול הכחול שעכשיו יוריד אותנו מההר.

תחילת הירידה די תלולה ויש דרדרת אבנים. אפשר להחליק בקלות אז שימו לב איפה אתם הולכים. לאחר 20 – 30 דק' תגיעו למפגש עם הסימון הירוק אשר את קצהו ראינו מקודם. בנקודה זו יש לפנות ימינה, עדיין עם הסימון הכחול ולרדת עם נחל מפלים/ בת שבע.

קטע זה של המסלול מאוד תלול ובחלקים רבים הציבה רשות הטבע והגנים מעקות ויתדות. הטיול מקבל תפנית (לטובה) כיוון שעכשיו גם צריך להשתמש בידיים. קטע זה של הנחל ארוך וכיוון שמדובר באזור שלפעמים נעשה קניוני, ישנן הרבה נקודות צל בהן ניתן לעצור מדי פעם למנוחה או ארוחת צוהריים.

עם המסלול הכחול ממשיכים כל הדרך עד שמגיעים לנחל רחב מאוד ומישורי, זהו נחל נטפים. באזור זה הנוף נפתח בבת אחת מנחל צר ומצוקי לנחל רחב ידיים ופתוח. נחל נטפים מזרים מים רבים בזמן שיטפונות ולכן רואים יותר צמחייה ירוקה משראינו עד כה. כיוון שישנה צמחייה ירוקה יותר, הגיוני שנראה גם בעלי חיים, בדרך כלל יעלים.

הליכה בנחל בת שבע/ נחל מפלים
ירידה מהר שלמה דרך נחל בת שבע (נחל מפלים)

חזרה דרך נחל נטפים

הסימון של נחל נטפים הוא סימון ירוק בו יש לפנות שמאלה ולהתחיל וללכת בחלקו הרחב של נחל נטפים. עכשיו ההליכה היא די מונוטונית. עד כה היינו צריכים להתמודד עם אזורים תלולים במיוחד, לקפץ בין בולדרים, להיזהר לא להחליק בדרדרות אבנים ולהשתמש מדי פעם בכוח ידיים. מעתה ההליכה מישורית ללא כל אתגר.

בשלב כלשהו תגיעו למפגש עם שביל ישראל ושביל שחור, יש להמשיך על השביל הירוק שהופך גם לשביל ישראל ולאחר זמן מה להתחיל ולטפס על שלוחה די תלולה.

יש להמשיך על שביל ישראל והשביל הירוק עד למפגש עם שביל אדום. בשביל האדום יש להמשיך ישר עדיין עם המסלול הירוק (אל האדום נחזור עוד מעט) וכ – 100 מטרים אחריו תוכלו לראות את עין נטפים, מעיין קטן שמטפטף מים כל השנה. המקום לא מזמין לכניסה כיוון שהוא קטן ולרוב גם קצת מלוכלך אך יש למעיין זה חשיבות רבה. זהו מעיין האיתן (משמע נובע לאורך כל השנה) היחידי באזור הרי אילת.

בעין נטפים מומלץ לעצור וליהנות מהצל ולאחר מכן לשוב למסלול האדום ולהתחיל לעלות.

בסוף המסלול האדום (שעליו גם עובר שביל ישראל) נפגוש במסלול המסומן בצבע שחור, שממשיך או ימינה או ישר/שמאל – יש להמשיך ישר/שמאלה וללכת בערוץ נחל קטן. אחרי זמן מה נצא מערוץ הנחל ולאחר עוד כמה דקות הליכה שביל ישראל יעזוב את השביל השחור ואילו אנחנו נמשיך עם השביל השחור.

עוד כמה דקות הליכה והגענו לרחבת החניה בה התחלנו את המסלול – חניון לילה הר יהורם.

נחל נטפים - נחל רחב מאוד בהרי אילת
חזרה דרך נחל נטפים – נחל רחב מאוד בהרי אילת

תגיות: הרי אילת מסלול, טיול בהרי אילת, הר שלמה אילת, הר יהורם, טיול במדבר, טיול בדרום הארץ, נחל נטפים

טיולים נוספים באזור

הר צפחות
קניון שחורת
הקניון האדום
هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו