נחל כזיב – מסלול

איזור הטיול: גליל מערבי

כמה זמן: עד 5 שעות

אורך המסלול: 5 ק"מ

נחל כזיב הוא אחד מהנחלים היפים ביותר בארץ. הוא נמתח מאזור הר מירון ונשפך אל הים התיכון בסמוך לחוף אכזיב. אורכו של הנחל הוא כ – 20 ק"מ אשר בחלקם הוא נחל איתן בו זורמים מים לכל אורך השנה ובחלקם הוא נחל אכזב, משמע זרימת מים אך ורק בחורף. בחלקו הזורם של נחל כזיב מסלול ובו מספר בריכות אשר בתוספת הצמחייה המפותחת באזור מהווים מיני – גן עדן מקומי.

מבצר המונפורט - נחל כזיב

מבצר המונפורט מעל נחל כזיב

הערה חשובה:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.

סביבת נחל כזיב

באזור נחל כזיב מסלולים רבים, כך שכל אדם יוכל למצוא את המסלול ברמת הקושי המתאימה לו. בנוסף, אם כבר טיילתם בנחל, עדיין תוכלו למצוא בסביבת נחל כזיב מסלול חדש שיוכלו להפתיע אתכם. כל מסלול באזור חושף נופים חדשים, או אתרים שונים בחלקיו השונים של נחל כזיב. המסלולים אותם ניתן לעשות בסביבת הנחל יכולים לקחת בין כמה שעות לכמה ימים, מה שהפך את המקום למוקד משיכה למטיילים מכל הסוגים.

את המסלול יש להתחיל בחניון פארק גורן עם תצפית מרהיבה אל עבר מבצר המונפורט. מבצר זה הוקם על ידי אבירים גרמניים לפני 800 שנים, בתקופה בה האזור היה בשליטת הצלבנים. בנקודת ההתחלה נוף משגע ומאוד מומלץ לעצור בנקודה לארוחת בוקר לפני הירידה למסלול.

נחל כזיב - מעבר מים

קבוצה מטיילת בנחל כזיב

ירידה לנחל כזיב ממצפה המונפורט

הטיול המוצע בנחל כזיב הוא טיול בקו אחד, משמע אינו מעגלי. כיוון שנקודת ההתחלה של המסלול ונקודת הסיום רחוקות זו מזו, יש להגיע למסלול עם שני רכבים ולבצע הקפצה טרם התחלת הטיול.

מנקודת ההתחלה יש לצעוד על המסלול המסומן בצבע אדום ולרדת אל נחל כזיב. הירידה די תלולה וברובה חשופה לשמש ועל כן בחודשים החמים מומלץ להתחיל את הטיול בשעות הבוקר המוקדמות.

עם ההגעה לתחתית השביל האדום, אולי כבר תוכלו לראות זרימת מים (תלוי באיזה חודש הגעתם). בשנים גשומות גם לאזור זה מגיעה זרימת המים, אך אם לא מדובר בשנה גשומה או אם אתם מטיילים בסתיו, תצטרכו להמשיך עוד קצת כדי להגיע לזרימתו של נחל כזיב.

בנקודה בה הגעתם לנחל תוכלו לראות מולכם מבנה עתיק. מבנה זה, שבשנים האחרונות נמצא בשיפוצים היה שייך לאבירים שאיישו את מבצר המונפורט. בנקודה זו, בה יש מים בשפע, גידלו האבירים הגרמניים את המזון אותו העלו לאחר מכן למבצר.

הליכה בצמוד לנחל כזיב

כאן תבחינו גם במסלול עפר רחב החוצה מימין לשמאל את המסלול האדום איתו הגענו. יש לעזוב את המסלול האדום ולפנות שמאלה אל המסלול הירוק. יכול להיות שמעתה תוכלו לראות על הסימון הירוק גם נקודה סגולה. נקודה זו מסמלת את מסלול ים אל ים הנמתח בין הים התיכון לכנרת וחוצה את הגליל העליון.

לאחר הפנייה למסלול הירוק לא יחלוף זמן רב עד שנתכסה בצל אותו יוצרים עצי דולב מזרחי רבים. עצים אלו זקוקים למים רבים ועל כן ניתן לצפות בהם בעיקר במקומות בהם יש זרימת מים חזקה. בשאר אזורי הארץ הדולב המזרחי נחשב די נדיר אך במספר נחלים בצפון, שאחד מהם הוא נחל כזיב, ניתן לראות רבים מהעצים האלו. את העץ תזהו בקלות רבה. זהו עץ גבוה מאוד שעליו נראים כמו עלי עץ מייפל (אותו עלה הנמצא על דגל קנדה).

על השביל הירוק יש להמשיך גם כאשר הדרך הופכת מדרך רחבה לדרך צרה. אם עד כה לא ראיתם זרימת מים בנחל, בנקודת המעבר מהמסלול הרחב למסלול הצר תוכלו לראות בוודאות זרימת מים. בנקודה זו מומלץ גם לעצור בסמוך לנחל, לשבת בצל ולשכשך במים.

לאחר הטבילה יש לעזוב את דרך העפר הרחבה ולהמשיך עם השביל הירוק שמעתה יעבור ממש צמוד לנחל כזיב ואף מדי פעם "ידלג" מגדה לגדה. חלק זה של המסלול רדוד ואם הבאתם סנדלים או נעליים איתם להיכנס למים, זוהי נקודה מעולה להחליף וללכת בתוך המים כמה מאות מטרים.

השביל הירוק ייקח אתכם עוד כשעה בערך לאורכו של נחל כזיב וכ – 100 מטרים לאחר מפגש עם שביל המסומן בצבע שחור מימינכם (שימו לב – אנחנו ממשיכים בירוק), תגיעו לבריכת מים צלולה ובה דגים. לנקודה זו מאוד מומלץ להקדיש לפחות שעה, זהו מקום מושלם לארוחת צוהריים ומנוחה בצל. אין במקום פחים ועל כן יש לאסוף אחריכם את הפסולת.

לאחר המנוחה יש להמשיך על המסלול הירוק עוד כ – 5 דקות אל בריכת מים קטנה יותר אך גם כן מומלצת כנקודה לעצירה (במקרה ובריכת המים הקודמת הייתה עמוסה במטיילים). בסמוך ישנו משטח סלע ענק ובו שקעים רבים בהם זורמים המים אל המשך הנחל. בקיץ הזרימה איטית אך באביב הזרימה בנקודה זו חזקה במיוחד ושקעים אלו בסלע יוצרים מעין "ג'קוזי" קריר של מים זורמים בשצף.

בנוסף, בסמוך למשטח הסלע נובע מעיין שנקרא "עין טמיר". מעיין זה נובע מתוך מערה קטנה ועמוקה, בסמוך ישנו שלט של רשות הטבע והגנים שמזהיר מפני סכנה למערה שבשל גודלה ניתן להיתקע בה. עין טמיר הוא אחד ממספר מעיינות שמזינים את נחל כזיב והם אלו שמאפשרים זרימה של מים בנחל לאורך כל השנה.

נחל כזיב - מסלול

נחל כזיב – מים זורמים לאורך כל השנה

עלייה לחניון הזיתים

מעט בהמשך המסלול תגיעו אל מפגש עם שביל כחול לשמאלכם. בשביל הכחול יש לפנות שמאלה ולהיפרד מהדרך הירוקה שתמשיך לאורך זרימתו של נחל כזיב.

כבר עם תחילת ההליכה על המסלול הכחול תוכלו להרגיש את השרירים עובדים. בשל הזרימה החזקה של הנחל לאורך השנים התפתח עמק עמוק ותלול במיוחד, על כן העלייה תהיה תלולה.

חלק מהעלייה מוצל וחלק חשוף לשמש. פחות או יותר בשליש הדרך למעלה ישנם מספר עצי אלון תחתם מומלץ לעצור. בנקודה זו ישנו גם שלט קטן והסבר על השבת היחמורים אל אזור נחל כזיב בסוף שנות ה-90. היחמור הוא מין של אייל שנכחד מנופי ארצנו, ובמבצע מורכב בשנות ה – 70 של המאה הקודמת הובאו ארצה 4 פרטי יחמורים. היחמורים טופחו בשבי ולאחר שאוכלוסייתם גדלה מעט, כמה מהם שוחררו לטבע, לאזור נחל כזיב. לאחר השחרור התאקלמות היחמורים באזור הייתה טובה מאוד וכיום בכל הסביבה, מאזור נחל כזיב ועד אזור קיבוץ סאסא שבמרכז הגליל העליון נמצאת אוכלוסיית היחמורים הגדולה ביותר בעולם.

בערך עוד 45 דק' עלייה מאזור עצי האלון הרבים תגיעו סוף סוף אל נקודת הסיום של המסלול – חניון הזיתים

למי מתאים הטיול בנחל כזיב

הירידה והעלייה לנחל כזיב ומנחל כזיב תלולות. על כן, משפחות שמתורגלות בהליכה מומלץ להגיע עם ילדים בני 10 ומעלה. למשפחות שלא מתורגלות בהליכה מומלץ להגיע עם ילדים בני 13 לפחות. בנוסף, האתגר במסלול ושפע המים בו הופכים את הטיול בנחל למושלם עבור חבר'ה בוגרים בכושר.

מתי לטייל בנחל כזיב

מוקד המשיכה העיקרי שבנחל הוא זרימת המים ולכן חודשי החורף פחות רלוונטיים. על כן, מומלץ לטייל בנחל בין החודשים פברואר עד תחילת נובמבר. בנוסף, לא מומלץ לטייל בנחל יומיים לאחר ירידת גשם באזור. אם אתם מטיילים בקיץ – חשוב לזכור שאחרי השהייה במי הנחל מחכה לכם עלייה תלולה, לכן חשוב לתכנן את הזמנים כך שהעלייה לא תתבצע בשעות החמות (13:00 – 15:00).

هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו