ים אל ים – הטרק המיוחד ביותר בארץ

איזור הטיול:

כמה זמן:

בוקר אחרון למסע ים אל ים. השמש מתחילה רק לשלוח את קרניה הראשונות אך הציוד כבר מקופל כולו. מלבד כמה ציפורים המאותתות לנו בקולותיהן שעוד רגע יתחיל היום, ניתן לשמוע גם את להבת הגזיה ששוברת את השקט הטבעי של הגליל העליון. "אתם רואים? יש כאלה שמעדיפים לבשל את הקפה עם המים, אבל אני מעדיף למזוג את המים הרותחים על הקפה", אני מסביר לחבר'ה האמריקאים שאיתי, "אצלנו הישראלים לכל אחד יש גרסה משלו להכנת קפה, ומלחמות נפתחו על פחות מזה", הם צוחקים, אני מרוצה.

את ארוחת הבוקר החלטנו לדחות לעוד שעה של הליכה אחרי ש"נחמם מנועים", עכשיו זה רק קפה קטן, כמה עוגיות, מתיחות שג'יימי מעבירה לנו ויצאנו.

את מסע ים אל ים יצא לי  לעשות מספר פעמים. פעם אחת לבד, כמה פעמים בודדות עם קבוצה של ישראלים, כמה פעמים בודדות עם קבוצה של אמריקאים ואינספור פעמים במקטעים של כמה קילומטרים בודדים על השביל עם כל דורש. מלבד לכך שמסלול ים אל ים הוא טרק בן 4-6 ימים של תענוג צרוף, זהו גם הטרק המיוחד ביותר במדינה (ורגע לפני שחלקכם מתחיל לצקצק ולחלוק עלי, אסביר…).

טרק ים אל ים נמתח בין ים תיכון לים (יותר נכון אגם אבל זרמו…) כנרת. אורכו 71 קילומטרים, אך צריך להוסיף לו עוד כמה קילומטרים כיוון שחניוני הלילה לא בדיוק על המסלול, מה שאומר שצריך לסטות כל ערב מהמסלול לחניון וכל בוקר לשוב מהחניון למסלול, מה שמביא את אורכו של הטרק לבערך 77 קילומטרים. המסלול מתחיל בחוף אכזיב ומסתיים באזור חוף חוקוק (למרות שניתן לעשות את המסלול גם בכיוון ההפוך, רוב המטיילים יעדיפו לסיים בכנרת). המסלול מתחיל בנחל כזיב, עולה לאורך הנחל עד להר מירון, בהר מירון המסלול מגיע לפסגת ההר ומתחיל לרדת אל צדו המזרחי של ההר. עד מהרה נכנס השביל לנחל מירון שמתחבר אל נחל עמוד וממשיך עם נחל עמוד עד לכנרת. כך שניתן להגיד שרוב המסלול עובר על נחל כזיב בחלקו המערבי, נחל עמוד בחלקו המזרחי וקצת על הר מירון בחלקו המרכזי.

כמה נוח:
אחד הטרקים הנוחים בארץ הוא הטרק של ים אל ים. למגיעים בתחבורה ציבורית (מה שמומלץ לעשות) ישנה תחנת אוטובוס כ-250 מטרים מתחילת המסלול, תחנת חוף אכזיב. בסוף המסלול ישנה תחנת אוטובוס במרחק של 750 מטרים מנקודת הסיום, תחנת צומת חוקוק לאורך הנחל ישנם מספר חניוני לילה, חלקם מסודרים יותר ובתשלום, חלקם מסודרים חלקית וחלקם נטולי כל תשתית מלבד רחבת עפר בה ניתן להקים אוהל

רשימת חניוני לילה בסדר ממערב למזרח:
פארק גורן – יש ברזי מים ופחי אשפה.
חניון הזיתים – יש פחי אשפה.
חניון מצד אבירים – יש ברזי מים.
גשר אלקוש – רחבת עפר גדולה בלבד.
חורבת חוממה – יש ברזי מים, פחי אשפה ולעתים גם שירותים כימיים.
חניון הפיתול – יש ברזי מים, ופחי אשפה.
שמורת נחל עמוד – יש ברזי מים, פחי אשפה ושירותים (לינה בתשלום).
גשר נחל עמוד – רחבת עפר גדולה בלבד.

דבר נוסף ההופך את הטיול בשביל ים אל ים לנוח, הוא העובדה שהוא עובר כמעט כולו באזורים טבעיים. כך שמי שרוצה לקחת את המסלול הזה ובאמת להפוך אותו למסע ולהתנתק מהציביליזציה, ניתן לעשות זאת כמעט ללא קושי. מי שירצה להקל על עצמו במהלך המסלול ולא לסחוב את כל האוכל על הגב, יוכל "לתת קפיצה" קטנה ולסטות מהמסלול כמה מאות מטרים ולהגיע לחורפיש או מושב מירון שם ניתן להצטייד לימים הבאים – שתי תכונות שלא קיימות בכל מסלול אזורי בארץ (גם ניתן להתנתק מהציוויליזציה וגם בסטייה קטנה ניתן להקל על המסלול).

אבל רגע, הבטחת שזה המסלול הכי מיוחד בארץ, מה כ"כ מיוחד בו?
אני מאמין שיצא לי לעשות את רוב שבילי ארצנו וכמו שרשמתי, לדעתי זהו הטרק האזורי הכי מיוחד בארץ.
כבר כשהיינו ילדים, לימדו אותנו שמיקומה הגיאוגרפי של ארץ ישראל הוא על פרשת דרכים בין אפריקה לאסיה ואירופה. הדבר הזה מתבטא בהיסטוריה הענפה של ארצנו. מי לא היו פה? המצרים, האשורים, הפרסים, היוונים, הרומים, מוסלמים מחצי האי ערב, המונגולים ועוד רבים. בטיולים השנתיים סיפרו לנו שהגשר היבשתי שנקרא ארץ ישראל הביא לפה גם בעלי חיים וצמחייה מכל אחת מהיבשות השכנות – ואת כל אלו ניתן לראות במסלול ים אל ים.

מי שיתחיל את המסלול במערב ילך תחילה בין מטעי הבננות של מישור החוף הצפוני. עד מהרה המטייל יכנס אל נחל כזיב – אזור מיוחד במינו. בנחל כזיב זורמים מים לאורך כל השנה, הנחל מוזן מכמה מעיינות עוצמתיים וטיול בנחל (גם אם טיול קצר של מספר שעות) יכול לספק הנאה לכולם. המים הרבים הזורמים בנחל הביאו ברבות השנים להגעה של עץ הנקרא "דולב מזרחי". על אף שעצי דולב מאוד נדירים בטבע הישראלי, פה בסמוך לנחל ניתן לראות מאות מהם. הדולב המזרחי נפוץ מאוד באירופה באזורים עשירים במים כמו גדות נחלים, אך פה בארץ הוא נדיר ואף אחד המקומות הדרומיים ביותר בעולם בהם צומח עץ זה הוא ארץ ישראל. עוד דייר מיוחד בנחל כזיב הוא היחמור הפרסי. מדובר בבעל חיים שאכלס בעבר את רוב שטחי היערות והחורשים המפותחים בישראל, הוא נכחד מנופי ארצנו על ידי האדם והושב הנה בשנות ה-70. כיום האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם של יחמורים נמצאת באזור נחל כזיב, על אף שמדובר בבעל חיים עם תפוצה מקורית של מערב אסיה – וקצת במזרח אירופה.

בחלק המרכזי של המסלול נמצא הר מירון – ההר השני בגובהו בארץ אשר פסגתו מתנשאת לגובה של 1,204 מ' מעל פני הים. בעקבות גובהו הרב הר מירון מקבל משקעים רבים כל שנה ואחת לכמה שנים פסגתו מושלגת לכמה ימים בודדים. התנאים השוררים בראש ההר הפכו אותו ליעד מושלם לטיולים גם בקיץ, ובו מספר מסלולים ברמות קושי שונות, ועל כן זהו מקום מושלם לטיולי משפחות, לטיולי יום רגילים ולטיולי מיטיבי לכת.

התנאים הייחודיים בראש הר מירון הביאו להתפתחות חורש מפותח ביותר ובה צמחייה ייחודית למקום כמו עצי ארז הלבנון, עצי אלון תולע (הנמצאים גם בצפון הגולן), שיחי אדמונית החורש (הפורח רק בראש אחת הפסגות של גוש הרי מירון ולא בשום מקום אחר בארץ) ומספר צמחים ייחודיים נוספים.

ועכשיו אחרי שעברנו על נחל כזיב וגוש הרי מירון, הגענו לחלקו האחרון של מסלול ים אל ים – נחל עמוד וחלקו התחתון של נחל זה.
חלקו התחתון של נחל עמוד נשפך לכנרת ועובר באזור נמוך מאוד. בשל גובה האזור המקום גם מאוד חם – מה שהביא אל חלקו האחרון של המסלול צמחייה המאפיינת יותר את אזור המדבר ואפריקה עם נציגות מרשימה של עצי שיזף, והרבה מיני דגנים. למטייל באזור זה החל מסוף חודש מרץ הצבע הבולט בעין יהיה צהוב ויזכיר מעט מדבר ובו עשב יבש – זהו גם הקטע החם ביותר במסלול כך שאם אתם מתחילים את המסלול באפריל/ מאי ואילך, כדאי שבאזור זה תצטיידו בהרבה מים.

ולסיכום…
טרק ים אל ים הוא גם טרק מאתגר של 71 ק"מ + עם עלייה מצטברת של 2.1 ק"מ וירידה מצטברת של 2.3 ק"מ. המסלול מומלץ לאורך כל השנה (אין לעשותו 3 ימים אחרי גשם) והוא משלב תצפיות יפות, צמחייה ועולם בעלי חיים עשירים, מספר נקודות לרחצה במים ובעיקר הוא "ידידותי למשתמש" בשל הסמיכות למספר כפרים לאורך המסלול

Alon

Alon

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו