המלצה למסלול בנחל קטלב

איזור הטיול:

כמה זמן:

נחל קטלב הוא נחל אכזב הנמצא בהרי יהודה ונשפך לנחל שורק. לאורך רוב השנה אין זרימת מים בנחל אך בזמן הגשמים זרימת הנחל עוצמתית בשל היותו תלול יחסית. על אף שאת הזרימה בנחל קטלב לא ניתן לראות ב"לייב", הצמחייה המפותחת שבנחל היא עדות לגשם הרב היורד באזור הרי יהודה במהלך החורף. צמחייה זו יוצרת צל כמעט לאורך כל הנחל, מה שהופך את נחל קטלב למסלול מושלם גם לימי הקיץ החמים.  

תחילת הטיול בנחל קטלב

הערה חשובה:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.

נחל אחד שני מסלולים

סביב נחל קטלב ישנם כמה מסלולים אותם ניתן לעשות תוך כדי הליכה בנחל. בהמלצת טיול זו תמצאו המלצה לטיול קווי וקצר, בו ישנו צורך בהקפצת רכבים. בנוסף, תמצאו בהמלצה זו גם טיול מעגלי וארוך יותר.
כדי לבצע את הטיול הקצר יותר יש צורך בשני רכבים, שכן נקודת ההתחלה ונקודת הסיום רחוקות זו מזו.

הטיול

הטיול בנחל קטלב מתחיל בסמוך ל"בר בהר" – מקום התרעננות למטיילים עם שירותים ומסעדה. אם תצאו לטיול בסוף השבוע, תוכלו לראות כי באזור בר בהר מתרכזים מטיילים רבים. מי באופניים, מי באופנועים ומי ברגל – כל סוגי המטיילים מתנקזים לנקודה זו. אך בעוד שתחילת המסלול של נחל קטלב עמוסה במטיילים, בהמשך הטיול תוכלו ליהנות משקט ולהיות כמעט לבד.  

הטיול מתחיל מרחבת חניה גדולה ממנה יוצא שביל המסומן בשחור. כבר עם תחילת ההליכה תוכלו לראות את העמק העמוק של נחל קטלב. תחילת ההליכה חשופה לשמש ומלבד למספר עצים בודדים בחלק זה של הטיול אין כלל צל. דבר מאוד יפה שניתן לראות במסלול של נחל קטלב הוא "החילוף" בין הפרחים והעשבים לבין שכבת העצים. כאמור, תחילת המסלול חשופה לשמש ועקב כך צמחו בו עשבים רבים. אם הגעתם לטיול באביב, אזור זה יהיה צבוע בשלל צבעים ופרחים.

כ – 600 מטרים לאחר תחילת המסלול השביל מגיע אל האזור המיוער ובו עצים רבים. החל מרגע זה העשבים והפרחים ייעלמו ונראה בעיקר עצים, שיחים וצמחים מטפסים.

פחות או יותר בנקודה בה מתחילים העצים ישנו מעיין – עין גיורא. בעבר מימיי מעיין זה היו משקים את הטראסות אותן נראה בהמשך אשר בעבר היו מלאים עצי זית ועצי פרי שונים. בסמוך למעיין ניתן גן לראות שרידי בית מגורים של משפחה ערבית שהתגוררה באזור בעבר ואף הם נהנו ממי המעיין.

עץ קטלב בנחל קטלב

החל מנקודת המעיין ואילך, ילוו אתכם בדרך עצי אלון מצוי ועצי קטלב מצוי רבים. את עצי הקטלב תוכלו לזהות בעקבות צבע גזעם האדום. עצים אלו הם שהקנו לנחל את שמו. בעבר תפוצתו של עץ הקטלב בארץ הייתה רבה יותר, אך כיוון שגזע עץ זה קשיח וחזק מאוד השתמשו בו אנשים לאורך ההיסטוריה בתור ידיות לכלי עבודה ולייצור מחרשות עשויות עץ. באזור נחל קטלב נשמרו עצים רבים שמתארים איך היה נראה הטבע המקומי בעבר.

בהמשך הירידה בנחל נראה מעיין נוסף, זהו עין קטלב. בעבר זרימתו של עין קטלב הייתה עוצמתית יותר. כיום, בשל שאיבת מי התהום, המים הנובעים ממעיין זה מעטים.

בתקופת המנדט הבריטי נלקחו מים ממעין זה לטובת הנעת הרכבת מיפו לירושלים. בנקודת החיבור של נחל קטלב ונחל שורק (הנמצאת בסמוך לנקודת הסיום של מסלול זה) נבנתה תחנת הרכבת בר גיורא – אשר לשם הוזרמו מי עין קטלב בצינור. את הצינור נוכל לראות בהמשך המסלול. 

לאחר ירידה קצת תלולה הדרך הופכת לכמעט מישורית ונוחה. ההליכה בהמשך נחל קטלב הופכת לקלה וממש מומלץ לנצל את הצל לאורך המסלול ולקיים עצירות רבות. עם המסלול השחור יש להמשיך וללכת עד שמגיעים לגשר הרכבת מעל נחל קטלב. למטיילים בגרסה הקצרה יש להמשיך תחת הגשר עם המסלול השחור עד ההגעה למכוניות.

המשך למסלול המעגלי והארוך

למי מכם שהחליטו לעשות את המסלול המעגלי והארוך בנחל קטלב, בנקודה זו יש לפנות שמאלה על מסלול המסומן בצבע ירוק. השביל הירוק מתחיל לטפס ומימין ניתן לזהות את נחל שורק. כיום מוזרמים אל נחל שורק מי שפכים שעברו טיפול ראשוני ועל כן צבע המים כהה ולעתים הם מעלים ריח רע.

בהמשך המסלול הירוק נגיע לשרידי הכפר דיר א'  שיח'. בין שרידי הכפר ניתן לראות הרבה עצי זית ועצי שקד. סביב חג ט"ו בשבט עצי השקד פורחים בפריחה לבנה – ורדרדה וצובעים את האזור הזה של המסלול. בין שרידי הכפר שרד רק קבר שיח' מקומי ובצמוד אליו אזור ששימש לתפילת מוסלמים אליו ניתן להיכנס.

בהמשך המסלול הירוק נפגוש שביל המסומן בצבע כחול משמאלנו. בנקודה זו יש לפנות שמאלה ולעלות על השביל המסומן בצבע כחול. השביל הכחול לוקח אותנו לאורכו של נחל קטלב אך הפעם מעליו.  שביל זה עולה במתינות אל תחילת המסלול והוא יוביל את אלו שבחרו בו חזרה אל תחילת המסלול השחור איתו התחלנו את הטיול. במפגש עם השביל השחור יש לפנות ימינה ולעלות אל תחילת המסלול של נחל קטלב שמהווה גם את סוף הטיול.

את עץ הקטלב ניתן לזהות לפי הצבע האדום של גזעו

למי מתאים הטיול בנחל קטלב

כאמור, בנחל קטלב ישנן שתי אופציות למסלולים. המסלול הקצר בנחל יצריך שני רכבים ואותו יוכלו לעשות משפחות עם ילדים בני 5+ שרגילות לטייל (ילדים בני 4/3 גם יוכלו לעשות את המסלול אך יצטרכו עזרה מההורים. למשפחות שאינן רגילות לטייל מומלץ להגיע עם ילדים בני 7 ומעלה.

משפחות שירצו לעשות את המסלול הארוך לא יזדקקו לשני רכבים כיוון שהוא מעגלי. אל מסלול זה מומלץ לצאת עם ילדים מעל גיל 8 שרגילים לטיולים. למשפחות שאינן רגילות לטייל, המסלול מומלץ לילדים בני 10 ומעלה.

על אף שהכתוב למעלה מכוון בעיקר למשפחות, חבר'ה בוגרים וקבוצות חברים יוכלו אף הם ליהנות מהטיול בנחל קטלב בשתי הגרסאות שיש לנחל להציע.

מתי לטייל בנחל קטלב

כאמור, נחל קטלב הוא נחל שמוצל כמעט לכל אורכו ולכן ניתן לטייל בו לאורך כל השנה. בחודשים החמים (בין סוף מאי לספטמבר) מומלץ לטייל בנחל עד השעה 12:00. לאחר מכן אפשר עדיין לטייל בנחל קטלב, זה לא יהיה מסוכן, אבל החוויה תהיה פחות נעימה. בנוסף, כיוון שהמסלול מוצל ברובו כדאי להימנע מטיול בנחל כ-3 ימים לאחר גשם (שכן, הצל במסלול מביא לידי כך שלוקח לאדמה להתייבש יותר זמן).

סוף המסלול הקצר בנחל קטלב
هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו