המלצה לטיול בכרמל – נחל כלח

איזור הטיול: הר הכרמל

כמה זמן: עד 4 שעות

אורך המסלול: 1.6 ק"מ

נחל כלח בכרמל הוא נחל אכזב הזורם אך ורק בזמן גשם. תחילת הנחל בסמוך לצומת דמון ולאחר כ – 3.5 ק"מ הנחל נשפך אל נחל גלים אשר ממשיך עד הים. לא בכדי זכה נחל כלח לשמו. את רוב הנחל מכסה צמחיית חורש עבותה, צמחייה זו יוצרת צל בנחל ובמסלול לאורך כל שעות היום. כיוון שקרני השמש כמעט ולא מגיעות אל תוואי נחל כלח הוא קיבל את שמו כ – לח, מילה שבעבר השתמשו בה כדי לתאר רעננות. כיוון שנחל כלח מוצל ברובו הוא מהווה אופציה מעולה לטיול גם בימי הקיץ החמים.

נוף חורש אופייני להר הכרמל – מעל נחל כלח

הערה חשובה:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.

הטיול

מסלול נחל כלח מתחיל מחניון יד לבנים  הצמוד לצומת דמון. חניון זה הוא חניון מסודר. כמו חניונים נוספים בכרמל ניתן למצוא בו מבנה שירותים, ברזי מים וספסלי פיקניק. מהחניון יוצא שביל המסומן בצבע כחול. 20 הדקות הראשונות של ההליכה לא יהיו בתוך הנחל אלא הליכה באזור יחסית מישורי לכיוון תחילת נחל כלח. ההליכה בהתחלה תהיה בשמש באזור בו יש הרבה שיחים וצמחים עשבוניים רבים.

באביב, אזור זה יהיה עמוס פריחה בשלל צבעים שכן אל אזור זה מגיעות קרני השמש, שאר המסלול יהיה מוצל ועל כן ניתן יהיה לראות עצים, שיחים וצמחים מטפסים, אך לא פרחים. לאחר כ-20 דקות הליכה נגיע אל  עץ אלון גדול ממדים המבשר לנו את הכניסה לחלק המוצל בנחל כלח. בנקודה זו השביל נכנס אל מעבה החורש וניתן להגיד שהחל מנקודה זו נכנסנו רשמים את נחל כלח.

המסלול פשוט ביותר ולא ניתן להתבלבל בו. יש ללכת כל הזמן עם הנחל על שביל המסומן בצבע כחול. לאורך הדרך יהיו אין – ספור נקודות בהן ניתן לעצור למנוחה. בחלק זה של המסלול ממש מומלץ להוציא מגדיר עצי ושיחי חורש וללמוד מעט איך מזהים כמה מהצמחים הנפוצים ביותר בארצנו – אלון מצוי, ער אציל, קיסוסית קוצנית, עצבונית החורש ועוד.

כשעה עד שעה וחצי לאחר הכניסה לנחל כלח תגיעו אל גשרון אבן עליו יש לעלות מצידו הימני של הנחל.

הגשרון נבנה בתקופת המנדט הבריטי כדי לקשר בין חיפה לבין קיבוץ בית אורן וחוות משמר הכרמל.  בנקודה זו המסלול הכחול פוגש מסלול אדום. החל מנקודה זו נעזוב את נחל כלח ונפנה ימינה אל המסלול האדום. לאחר הליכה של 10 – 15 דקות נוספות נבחין במסלול נוסף המסומן בצבע ירוק מצד ימין. יש לפנות ימינה אל המסלול הירוק ולהתחיל לעלות בעלייה תלולה מאוד בה יש שימוש ביתדות. קטע זה של הטיול הוא גם האהוב ביותר על המטיילים כיוון שהוא יותר מאתגר.

עלייה עם יתדות במסלול נחל כלח

בשלב כלשהו העלייה תהפוך למתונה ממש וניתן יהיה להבחין בשער מתכת חלוד וישן. בדיוק בנקודה זו יש שביל הפונה ימינה – זהו שביל הלוך וחזור שיוביל אתכם אל מצפור הצניר – נקודת תצפית מהממת הנמצאת מעל נחל כלח וצופה לכיוון מערב. ההליכה אל המצפור תיקח רק 5 דקות. המקום לרוב שקט ומאוד מומלץ להקדיש כמה דקות לישיבה במקום רגע לפני שמסיימים.  

לאחר מכן יש לשוב אחורה אל המסלול הירוק, לפנות ימינה ולהמשיך עוד כ-10 דקות אל החניון. בחניון שוויצריה הקטנה ישנו מבנה שירותים, ברזי מים ולרוב גם אוטו גלידה לסיום מתוק של הטיול.

למי מתאים הטיול בנחל כלח

הטיול בנחל כלח בכרמל מתאים למשפחות עם ילדים בני 5 ומעלה המנוסים בטיולים. משפחות המנוסות פחות מוטב להגיע עם ילדים בני 7 ומעלה. למרות שהמסלול לא ארוך במיוחד הוא גם מתאים מאוד לקבוצות בוגרים. אלו, לא ימצאו במסלול אתגר אך הנופים לאורך הטיול בנחל כלח והעובדה שהנחל מוצל כמעט בכולו הופכת אותו כטיול חובה לכל חובב טיולים.

מתי לטייל בנחל כלח

כאמור, נחל כלח הוא נחל שמוצל כמעט לכל אורכו ולכן ניתן לטייל בו לאורך כל השנה. בחודשים החמים (בין סוף מאי לספטמבר) מומלץ לטייל בנחל עד השעה 12:00. לאחר מכן אפשר עדיין לטייל בנחל כלח, זה לא יהיה מסוכן, אבל החוויה תהיה פחות נעימה. בנוסף, כיוון שהמסלול מוצל ברובו כדאי להימנע מטיול בנחל כ-3 ימים לאחר גשם (שכן, הצל במסלול מביא לידי כך שלוקח לאדמה להתייבש יותר זמן).

תצפית הצניר בנחל כלח

هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו