טיול מיטיבי לכת בצפון

איזור הטיול: הר החרמון וצפון עמק החולה

כמה זמן: יום שלם

אורך המסלול: 14 ק"מ

שנת 2020 יכולה להיחשב כקו פרשת המים בקשר בינינו, הישראלים, לטבע. בשנה האחרונה הרבה חבר'ה ישראלים שרגילים לצאת מדי חורף לחופשת סקי, המירו את החופשה החורפית בחו"ל לחופשה בארץ. מלבד לאלו, ישנם גם ישראלים רבים שמדי שנה או כמה שנים יוצאים לטרק של כמה ימים בחו"ל. בשל סגירת השמים מצד ישראל ומדינות אחרות, אלו החליטו לחפש טיול מיטיבי לכת בצפון הארץ, שם יש הרבה ירוק וזרימת מים לאורך כל השנה.

בנוסף, בשנה האחרונה קיבלתי הרבה שיחות טלפון מאנשים שנמאס להם לשבת בבית ומחפשים המלצה לאיזו נקודת טבע לצאת אליה, או מחפשים איזה טיול שמתאים לעונה ולרמת הכושר שלהם.

אין ספק, בשנת 2020 יותר אנשים גילו את אפשרות הטיול בטבע הישראלי.

טיול מיטיבי לכת בבניאס
הטיול עובר גם מעל נחל הבניאס

הערה חשובה:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.

אם חושבים על טיולים בקיץ לרוב המחשבה נודדת צפונה. שם מזג האוויר (לרוב) נוח יותר, יש שפע של מים זורמים והרבה ירוק. מגוון הטיולים שניתן לעשות בצפון הוא גדול מאוד, אך משום מה אין מספיק המלצות על טיולים למיטיבי לכת.

ברחבי האינטרנט יש שפע של המלצות על שמורות הטבע בצפון (שמורת הטבע דן, שמורת הטבע בניאס, שמורת הטבע נחל שניר וכו'). כל אלו ייקחו אתכם לרוב לטיול שאורכו עד כ-3 שעות. אך אם ברצונכם לעשות טיול מיטיבי לכת בצפון שאורך יום שלם, יהיה קשה מאוד למצוא אחד כזה.

לא מזמן יצא לי לעשות טיול מיטיבי לכת בצפון שהיה פשוט מ-ו-ש-ל-ם. אם אתם מסוג האנשים שמוכנים לשלם בזיעה ושרירים תפוסים עבור נופים משגעים, מים קרירים וחוויה בלתי נשכחת, את הטיול מיטיבי לכת הזה אתם חייבים להכיר.

קצת על אזור הטיול

אזור הטיול הוא הוא חפיפה של שני אזורים עיקריים: מורדות החרמון וצפון עמק החולה. הר חרמון, ההר הגבוה ביותר בארץ, הוא יעד מעולה לטיול מיטיבי לכת בפני עצמו. הגובה הרב מספק לנו מזג אוויר נעים גם בעונות החמות ונוף מרהיב לאורך רוב הטיול. לצערנו, בשל הקרבה לגבול אזורי הטיול בחרמון מוגבלים וישנם על ההר מסלולים בודדים המתאימים כטיולים למיטיבי לכת.

צפון עמק החולה הוא אזור נוסף בו עובר הטיול שלנו. בחורף, אזור זה והאזורים הסמוכים לו (דרום מזרח לבנון, הר החרמון ורמת הגולן) מקבלים כמויות מים גדולות. הגשם הרב שיורד באזור בחורף מחלחל אל מתחת לאדמה ומספק לנו מעיינות זורמים לאורך כל השנה. מעיינות אלו יוצרים נחלי איתן הזורמים לאורך כל השנה (נחל דן, נחל הבניאס, נחל שניר, נחל עיון, נהר הירדן וכו'), מה שהופך את האזור ליעד מושלם לטיולים קצרים או טיולים למיטיבי לכת בסוף האביב ובקיץ.

ההמלצה לטיול מיטיבי הלכת היא בעצם חיבור של מספר מסלולי טיול קצרים לכדי טיול ארוך אחד. תחילת המסלול היא בסמוך לקבר של קדוש דרוזי – קבר נבי חזורי. משם המסלול יורד בנחל חזורי, עולה למבצר נמרוד דרך כניסה פחות מוכרת במצודה. ממבצר נמרוד המסלול יורד לשמורת הטבע בניאס ולצד הנחל המסלול ממשיך כל הדרך עד סופו – מושב שאר ישוב.

טיול מיטיבי לכת בצפון
ירידה ממבצר נמרוד לשמורת הטבע בניאס

הקפצת רכבים

הטיול מיטיבי לכת המוצע פה הוא מסלול בקו ישר, משמע אינו מעגלי. על כן, מומלץ לעשות את הטיול בשני רכבים כאשר אחד מהם חונה בסוף המסלול ואילו השני בתחילתו. אם ברשותכם רק רכב אחד, ניתן להחנות אותו בתחילת המסלול של נחל חזורי ובסוף הטיול בעל הרכב יתפוס טרמפים אל הרכב (מניסיון, אנשי האזור חייכנים ולרוב עוצרים לטרמפים).

הטיול:

מרחבת החניה הסמוכה לקבר נבי חזורי יש להתחיל ללכת על מסלול המסומן בצבע כחול אשר יכניס אתכם עד מהרה לנחל חזורי. נחל חזורי הוא נחל קצר מאוד שמקבל את מימיו ממספר מעיינות קטנים בראש הנחל. ישנן שנים שמי המעיינות נתפסים במלואם על ידי חקלאי האזור ולכן לא בכל שנה ניתן לראות זרימת מים בנחל. בשנים בהן כן ניתן לראות זרימה בנחל חזורי היא לרוב תהיה בין החודשים מרץ – מאי.

ההליכה בנחל חזורי קצת מאתגרת ועד מהרה תבינו כי באמת הגעתם לטיול למיטיבי לכת. לאורך הנחל בולדרים רבים ובחלקים מסוים תצטרכו להשתמש גם בידיים. על אף האתגר, ההליכה בנחל נעימה וזאת בשל היותו מוצל לכל אורכו. לאחר הליכה של בערך 45 דקות עד שעה תגיעו למפגש עם שביל שחור. בנקודה זו יש לפנות שמאלה ולהמשיך עם השביל הכחול שעולה לכיוון מצודת נמרוד.

במהלך העלייה השטח המכוסה עצים נפתח מעט ואנו נוכל לראות את האזור שמולנו מצפון – מדרונות הר סנאים, חלק מהר חרמון.

כניסה למבצר נמרוד

עם השביל הכחול יש ללכת כל הזמן בעלייה עד ההגעה לכביש. החל מנקודה זו אין כל שביל מסומן בסימון שבילים לאורך הקילומטר הקרוב, אך הדרך מאוד ברורה.

עם ההגעה לכביש יש לפנות ימינה וללכת לצד הכביש כ – 2 דקות עד ההגעה לכניסה לגן לאומי מבצר נמרוד. בנקודה זו יש לשלם דמי כניסה וכ – 20 מטרים אחרי הביתן בכניסה ישנו שביל המוביל אתכם ימינה (אם לא תמצאו את השביל יש לשאול בכניסה היכן השביל המוביל לפתח המילוט מהמצודה).

כאמור, השביל באזור זה ללא סימון אך מאוד ברור, עם השביל יש לעלות עד חומות מבצר נמרוד עד פתח המילוט העתיק ממנו נכנסים אל המצודה. עם הכניסה למבצר נמרוד תרשו לעצמכם לעשות סיבוב באתר זה. מדובר במבצר עתיק שנבנה לפני כ – 800 שנים בכמה שלבים שארכו בערך 50 שנים.

התצפית ממבצר נמרוד משגעת. מצד צפון ניתן לראות את הר החרמון, מצד מערב ניתן לראות את צפון עמק החולה – אליו אנחנו הולכים בטיול מיטיבי לכת שלנו, ומדרום ניתן לראות את צפון רמת הגולן.

בגן לאומי מבצר נמרוד ישנו קיוסק, תאי שירותים ומקום למלא מים – תנצלו את זה.

לאחר שסיימתם את הסיבוב במבצר נמרוד ישנו שביל שיורד לשמורת הבניאס. השביל ירוק ויזכיר לכם שוב שאתם בטיול מיטיבי לכת בצפון (בשל הירוק הרב והנוף המשגע סביב). השביל יורד לכיוון שמורת טבע בניאס ויוצא בסמוך לתאי השירותים שבמבצר נמרוד.

אורך המקטע הבא הוא כ – 2 ק"מ והוא ייקח אתכם ממבצר נמרוד לשמורת הטבע בניאס. כל המקטע חשוף לשמש וללא צל בכלל אך אזור זה מרהיב ביופיו. אם תעשו את המסלול בין חודשי פברואר – מאי, קטע זה של המסלול מלא בפרחים בשלל צבעים. לאורך כל השנה, ללא קשר למועד הטיול, בקטע זה של הדרך נשקף נופו המשגע של אזור צפון עמק החולה.

טיול מיטיבי לכת בצפון - מבצר נמרוד
הטיול עובר בתוך מבצר נמרוד

שמורת הטבע בניאס

לאחר הירידה ממבצר נמרוד על המסלול הירוק תגיעו למסלול בצבע כחול, יש לעלות עליו ולהיכנס לשמורת הטבע בניאס. עם הכניסה לשמורת הבניאס יש להסדיר תשלום בקופות, במקום ישנם גם שירותים וברזים למילוי מים.

שמורת הטבע בניאס קיבלה את שמה מעיר קדומה ששכנה פעם באזור המעיינות ושמה היה "פניאס" (על שם דמות מהמיתולוגיה היוונית ששמה הוא פן). שמורת הטבע סובבת סביב נחל הבניאס (נחל חרמון) אשר מתחיל בעין פמיאס ומתחבר אל נחל דן ונחל שניר בסמוך לשדה נחמיה ובכך הם יוצרים את נהר הירדן.

המשך המסלול עובר על השביל הכחול איתו נכנסנו לשמורת הטבע בניאס. על דרך זו יש להמשיך עוד כ – 7 דק' בערך עד להגעה לטחנת הקמח הישנה. בנקודה זו ישנם מספר מבנים עתיקים של טחנת קמח ומבנים אשר נלוו לטחנת הקמח. באחד המבנים נמצאת בחורה דרוזית אשר מוכרת פיתות על הטאבון עם לאבנה או במילוי תרד, ועלי גפן או עלי כרוב ממולאים. אם עד כה לא עשיתם הפסקת אוכל זהו מקום מושלם לארוחת צוהריים. מספר פלגי המים במקום, המפלון הקטן ושרידים מטחנת הקמח, הופכים את האווירה במקום לקסומה.

שמורת הטבע בניאס
עצירה לארוחת צהריים במהלך הטיול בשמורת הטבע בניאס

לאחר ההפסקה בסמוך לטחנת הקמח יש להמשיך על הסביל הכחול שלוקח אותנו בסמוך לנחל הבניאס ולאחר מכן מעליו עד "צומת T" (יש שילוט בנקודה זו). פנייה ימינה תיקח אתכם למפל בניאס, מפל עוצמתי שגובהו 10 מ' ממנו נשפכים מי הנחל בעוצמה אדירה. בסמוך למפל הבניאס ישנה מרפסת עץ בה ניתן להצטלם וברוב ימות השנה ניתן להרגיש בה את רסס המים מהמפל.

פנייה שמאלה "בצומת T"  תיקח אתכם לגשר התלוי ולאחר מכן להמשך המסלול. ההמלצה היא לפנות קודם ימינה אל מפל הבניאס ולאחר מכן לשוב על עקבותיכם עד לצומת ובה להמשיך ישר (משמע, שמאלה של "מקודם") אל השביל התלוי ומשם אל המשך המסלול. מצומת ה – T עד למפל הבניאס וחזרה יש הלוך – חזור של בערך 300 מטרים סה"כ, בהחלט שווה את ההליכה.

קצת לפני הגשר התלוי תעלו על מסלול המסומן בצבע אדום. מסלול זה ייקח אתכם כמה מאות מטרים בודדים ולאחר הסיבוב בגשר התלוי השביל האדום יפנה ימינה ואנו נמשיך ישר על מסלול המסומן בצבע שחור.

יציאה מהאזור הסגור בשמורת הטבע בניאס והמשך המסלול

המסלול השחור ייקח אותנו אל שער חד כיווני ממנו נצא משמורת הטבע בניאס אל המשך המסלול. כמה מאות מטרים לאחר היציאה מהשמורה ישנה פנייה שמאלה לכיוון הטנק שבנחל הבניאס. שביל קצר זה הוא שביל הלוך חזור שייקח אתכם לנקודה יפה מאוד על גדות נחל הבניאס בה נמצא טנק סורי הפוך.

הטנק הסורי הגיע למקום בזמן מלחמת ששת הימים. בעת המלחמה ירדו מספר טנקים סורים מבסיסם שנמצא מעט מעל הנחל ותקפו את קיבוצי האזור. תושבי קיבוץ דן שניסו להניס את הכוח התוקף הציתו את שדות האזור. בשל היובש האופייני לעונה, שדות האזור נדלקו מהר. צוותי הטנקים ניסו להימלט חזרה לשטחם ובשל החום העז ותנאי ראות מוגבלים (בגלל העשן) אחד הטנקים התדרדר כל הדרך עד לתחתית נחל הבניאס.

מנקודת הטנק יש לשוב חזרה אל השביל המסומן בצבע שחור וללכת עליו כל הדרך עד סוף המסלול בשאר ישוב.

במהלך הדרך נעבור שוב בסמוך לנחל הבניאס ובהמשך מעליו בגשר תלוי. פעמיים נוספות נרד מהשביל השחור (ונשוב אליו). פעם אחת תהיה כמה דקות בודדות לאחר הגשר החוצה מעל הבניאס במסלול בצבע אדום שלוקח ימינה. המסלול האדום ייקח אתכם בסמוך לנחל ויחזיר אתכם כרבע שעה לאחר מכן למסלול השחור. לאחר החזרה למסלול השחור יש לצעוד עליו עוד כ 5 – 10 דק' ואז לפנות ימינה שוב פעם במסלול המסומן בצבע אדום. המסלול האדום הנוסף עובר אף הוא בסמוך לנחל הבניאס ובסמוך אליו ישנן פינות חמד קטנות בהן ניתן לעצור ולהיכנס למים, בהחלט בונוס בזמן טיול מיטיבי לכת כמו זה.

עם המפגש שוב עם המסלול השחור יש לפנות בו ימינה, לעבור מעל נחל הבניאס שוב פעם, הפעם בגשר המיועד גם לרכבים ולעלות על כביש אספלט קצר עד מושב שאר ישוב – נקודת הסיום בטיול.

טיול מיטיבי לכת בצפון - הטנק הסורי בבניאס
הטנק הסורי בנחל הבניאס

למי מתאים הטיל

כאמור, הטיול מוגדר כטיול מיטיבי לכת. אין הגבלת גיל מוגדרת לרמה זו אבל חשוב שהמטיילים יהיו בכושר טוב. לדוגמא, את המסלול יצא לי לעשות עם בני נוער לפני צבא בזמן מכינה צבאית וגם יצא לי לעשות אותו עם שתי משפחות שגיל הילדים הצעירים ביותר הוא 12 שנים וגיל הבוגרים ביותר הוא בערך 60. אלו וגם אלו היו ברמת כושר גבוה. על כן, טיול מיטיבי לכת מיועד לאנשים עם ותק בטיולים ובכושר טוב.

מתי לטייל באזור

הטיול באזור בכלל ובטיול מיטיבי לכת המוצע כאן מומלץ לאורך כל השנה בין החודשים פברואר – סוף אוקטובר. אין לעשות את המסלול כ – 3 ימים לאחר גשם בשל חשש מהחלקה ופציעה. יש לקחת בחשבון שבסמוך לחודשים נובמבר וינואר קר באזור. אם אתם מחפשים טיול פריחה למיטיבי לכת, שיא הפריחה במהלך טיול זה יהיה בין החודשים פברואר – אפריל.

هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו