המלצה לטיול בהרי אילת – הר צפחות

איזור הטיול: הרי אילת

כמה זמן: עד 3.5 שעות

אורך המסלול: 3.6 ק"מ

רמת הקושי: בינונית

הר צפחות הוא הר השוכן מדרום לעיר אילת. על אף שפסגתו אינה גבוהה במיוחד וראש ההר מגיע רק לגובה של 278 מטרים, מראש הר צפחות ישנה תצפית מרהיבה ממנה ניתן לצפות אל 4 ארצות שונות (אם סופרים גם את ישראל).
השילוב של מסלול ברמה בינונית, נוף משגע, הגעה לא מסובכת והקרבה לעיר אילת, הופכים את הטיול בהר צפחות לטיול אותו כל חובבי הטבע שיורדים לעיר הדרומית חייבים להכיר.

הערה חשובה:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.

הקפצת רכבים:

ראשית, הטיול הוא טיול קווי ולא מעגלי ועל כן מומלץ לבצע אותו באחת משתי הדרכים הבאות:
אם ברשות המטיילים שני רכבים, יש להקפיץ רכב אחד לסוף מסלול הר צפחות (רחבת החנייה בסמוך לבית ספר שדה אילת) ואת הרכב השני להשאיר בתחילת המסלול.
אם ברשותכם רכב אחד, ניתן להשאירו בתחילת המסלול. בסוף הטיול בעל הרכב יתפוס מונית לתחילת המסלול ויביא את הרכב (מדובר ברבע שעה נסיעה לכל היותר, משהו שיסתכם בכמה עשרות שקלים).
בסמוך לסוף מסלול הר צפחות ישנה חנות נוחות שם המשפחה/ החברים יכולים להמתין בזמן הבאת הרכב מתחילת המסלול.

במסלול ניתן לראות עצי שיטה חיים לצד כאלו שכבר מתו

עלייה להר צפחות:

הטיול מתחיל בחניון לילה שנמצא בנחל שלמה (כמאתיים מטרים צפון מערבית לחוות הגמלים). אם תכננתם לישון בחניון הלילה טרם הטיול קחו בחשבון שאין ברזי מים בחניון ועל כן יש להצטייד טרם ההגעה בכמות מים מספקת (גם לשתייה וגם לשאר מנהלות כמו – צחצוח שיניים, שטיפת כלים, בישול וכו').

מחניון הלילה יש להיכנס לנחל צפחות עם סימון שבילים ירוק. כבר בתחילת הנחל ישנם מספר עצי שיטה המקנים למקום מעט צבע ירוק בין כל האפור – צהבהב של המדבר. באזור זה (בתחילת המסלול בסמוך לעצי השיטה) ניתן להבחין בקבוצת יעלים בת מספר פרטים המגיעה למקום בבוקר ו/או בערב במטרה לסעוד מעצי השיטה. אנו נמשיך ישר עם המסלול הירוק וניכנס אל נחל צפחות.

לאורך המסלול, לצד עצי השיטה הבודדים החיים סביב, תוכלו גם לראות עצי שיטה שמתו והשאירו אחריהם גזע וענפים ריקים מעלים. תופעה זו, של עצי שיטה שמתייבשים ומתים מוכרת לנו מכל רחבי הערבה וסביב אילת. הסיבה להתייבשות עצים אלו טמונה בירידת מפלס מי התהום בשנים האחרונות והקושי של שורשי העצים להגיע עמוק יותר במטרה לקבל מים.

לאחר כ-1.5 ק"מ במסלול תגיעו לעלייה מעט חדה. העלייה לוקחת בערך 15 – 20 דק' ואחריה ישנה עוד עלייה של כ – 10 דק' עד לתצפית מראש הר צפחות.

עלייה להר צפחות

תצפית מהר צפחות:

אם בחרתם לעשות את המסלול לעת שקיעה זוהי נקודה מעולה לעצור ולהתבונן על השמש יורדת מעל סיני (כיוון מערב) ואת הרי אדום נצבעים באדום של שקיעה (כיוון מזרח). אם אתם עושים את המסלול במהלך היום זוהי נקודה מושלמת גם כן לתצפית על הסביבה. בין כך ובין כך נקודת התצפית מהר צפחות מומלצת מאוד כנקודה לעצירה ארוכה.
מראש הר צפחות ניתן לראות את מפרץ אילת והעיר אילת תחתיכם ומעט מצפון, מכיוון מזרח ומעט צפונה ניתן לראות את העיר עקבה הנמצאת בממלכת ירדן. בכיוון דרום מזרח ניתן לראות את הקצה של ערב הסעודית ומדרום מערב ניתן לראות כבר את סיני – חלק ממצרים.

תצפית מהר צפחות לכיוון מפרץ אילת

ירידה מהר צפחות:

מנקודת התצפית של הר צפחות השביל מתחיל לרדת לכיוון בית ספר שדה אילת. במהלך הירידה יצא לנו להיחשף אל סלע הנקרא "סלע צפחה" אשר נתן שמו לנחל ולהר צפחות. את סלע הצפחה נוכל לזהות כיוון שהוא מחולק ללוחות אבן המונחות זו לצד זו. סלע צפחה נפוץ במקומות שונים ברחבי העולם ומשמש לרוב לבניית בתים וכירוי גגות בעיקר באזורים כפריים.  

עד כה ראינו מספר שבילים בצבעים שונים הנפגשים עם השביל עליו אנו מטיילים (שביל שחור, שביל כחול ובהמשך שביל אדום). אך אנו נדבוק כל המסלול עם השביל הירוק איתו גם נמשיך כל הדרך בירידה עד לבית ספר שדה אילת.  

הירידה מתחלקת לשניים. בחלק הראשון הירידה תלולה והולכת על סלע הצפחה "השבור" ללוחות אבן. החלק השני מתון יותר וייקח אתכם על "חצץ" וחלוקי אבנים עד לנקודת הסיום. בסמוך לנקודת הסיום ישנה חנות נוחות (אם מסתכלים על הכביש בסוף המסלול – מימינכם) שם ניתן להתרענן עם שתייה/ ארטיק לאחר הטיול.

למי מתאים הטיול בהר צפחות:

הטיול בהר צפחות הוא טיול לא ארוך (3.6 ק"מ) וברמת קושי בינונית. מלבד לעלייה יחסית תלולה שתיקח לכם בין 20 – 30 דק' וירידה תלולה שתיקח בערך 15 דק' (אח"כ יש עוד ירידה אך מתונה) הדרך די פשוטה.
טיול בהר צפחות יתאים למשפחות עם ילדים בני 6/7 ומעלה הרגילים בהליכה בשטח. משפחות שפחות רגילות לטיולי שטח מוטב לצאת עם ילדים בני 10 ומעלה.

מתי לטייל בהר צפחות:

בעיקרון ניתן לטייל בהר צפחות כל השנה. בין החודשים אוקטובר עד סוף אפריל ניתן לטייל באזור במשך כל שעות האור (שימו לב שהטיול באזור אסור יומיים לאחר גשם בשל חשש מהחלקה). בין החודשים מאי – ספטמבר מומלץ להיצמד לתחילת או סוף היום כדי להימנע מהשעות החמות. במקרה כזה עדיף לסיים את הטיול עד השעה 12:00 בצהריים או להתחילו בשעה 16:00 אחה"צ.  

לאלו מכם שרוצים לראות שקיעה מראש הר צפחות, מומלץ לעשות את המסלול כפי שמתואר למעלה ולעזוב את נקודת התצפית לפחות כ – 45 דק' לפני החשיכה. בכל מקרה, ממש לא מומלץ למשפחות להגיע ולראות שקיעה מראש ההר. משפחות עם ילדים מתנהלות לאט יותר ועל כן קיים חשש של כניסה לחושך. שקיעה מראש ההר מומלצת לקבוצות חברים קטנות המתנהלות מהר בטיול. על כל פנים מומלץ להצטייד בפנסים.

לקבוצות שרוצות לראות זריחה בהר צפחות מומלץ להתחיל את המסלול הפוך (מבית ספר שדה אילת), לעלות רק על הדרך המתונה (חצי הדרך למעלה) ומשם לצפות בזריחה. נכון, אומנם לא תראו את הזריחה מראש ההר אך זריחה מכאן גם יפה מאוד ואין הליכה בחושך במקומות תלולים ומסוכנים. לאחר הזריחה, כאשר יש כבר אור ניתן להמשיך במסלול שייקח אתכם לראש הר צפחות, לאחר מכן לנחל צפחות עד לחניון לילה בנחל שלמה (מסלול הפוך ממה שתואר למעלה, כבר אמרנו?).

תצפית מהר צפחות לכיוון סיני

תגיות: טיול בהרי אילת, הר צפחות, טיול במדבר, טיול בארץ, טיול בדרום, הר צפחות אילת

טיולים נוספים באזור

הקניון האדום
קניון שחורת
הר יהורם והר שלמה
هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו