טיול בקניון האדום – הרי אילת

איזור הטיול: גליל תחתון

כמה זמן: מסלול קצר עד שעה וחצי, מסלול ארוך עד 5 שעות

אורך מסלול קצר: עד 1 ק"מ

אורך מסלול ארוך: 6 ק"מ

רמת הקושי: קל/ בינוני

הרי אילת הם אזור מעולה לטיולים. הסלעים סביב נראים כאילו נלקחו מכוכב אחר. בסתיו ובחורף, בעוד ששאר חלקי הארץ גשומים וקרים אזור זה עדיין נעים ובנוסף יש הרבה מסלולים ברמות קושי שונות. הנה המלצה לטיול בקניון האדום שנמצא בהרי אילת, טיול מושלם למשפחות שבשנים האחרונות גם נודע כיעד עלייה לרגל לבעלי אינסטגרם.

אז אם אתם רוצים לצאת לטיול בקניון האדום רק תמשיכו לגלול מטה, אאה… ותוודאו שיש לכם מספיק זיכרון בטלפון כיוון שכל פינה פה שווה תמונה.

הליכה בתוך הקניון האדום בהרי אילת

הקניון האדום קיבל את שמו מאבן החול האדומה

רגע לפני שמתחילים הערה חשובה:

  • אם אתם מורגלים בטיולים, את המסלול ניתן לעשות ללא מדריך טיולים. אם אתם לא מורגלים בטיולים, לא יודעים לקרוא סימון שבילים או לא מרגישים בטוחים ללכת לבד בטבע – מומלץ לטייל עם מדריך טיולים.

הטיול מהחניה עד לעץ השיטה

את הטיול אנו מתחילים מ"חניון לילה הקניון האדום" (קישור ל Waze בראש עמוד זה). בנקודה זו ניתן להקים אוהל כך שאם אתם מתכננים לעשות את המסלול מוקדם בבוקר, לינת שטח במקום זו אחלה אופציה. בנוסף, לרוב ניתן למצוא אוטו – גלידה בתחילת/ סוף המסלול לסיום מתוק.

את הטיול יש להתחיל על מסלול המסומן בצבע ירוק. לאחר זמן קצר של הליכה תעברו ליד מסלול המסומן בצבע כחול – אין לעלות על סימון זה, (משם נשוב חזרה בסוף הטיול). עד מהרה יכנס המסלול הירוק לנחל קטן ללא שם (כיוון שהמסלול עובר בנחל, אם הגעתם לטייל במקום בסתיו/חורף/אביב יש לוודא שלא צפוי גשם מחשש לשיטפונות). עם ההליכה בנחל תוכלו לראות סביבכם סלע שעשוי מחול ואבנים קטנות, זהו סלע המכונה קונגלומרט שמכסה את סלע החול האדום אותו תיכף נפגוש.

לאחר בערך 15 דק' הליכה נפגש הנחל הקטן איתו אנו הולכים עם נחל שני הגדול יותר. נחל שני קיבל את שמו עקב צבעו האדום העז של הסלע בקניון האדום אליו נכנס ממש עוד מעט.

בנקודת החיבור של שני הנחלים ישנו עץ שיטה גדול שיוצר צל רב, זוהי נקודה טובה לעצירה לפני שממשיכים במסלול.

חשיבות עצי השיטה במדבר

כולנו יודעים שהמדבר הוא אזור יבש. מספיק להסתכל על תחזית מזג האוויר לאורך השנה כדי להבין שאם רוצים לטייל במדבר יש להגביל זאת למספר מצומצם של חודשים (עדיף נובמבר עד מרץ).

בניגוד אלינו, בעלי חיים החיים במדבר צריכים להתמודד עם המדבר לאורך כל השנה.

בשל החום הרב והיובש בעלי חיים רבים הגבילו את פעילותם ללילה או לשעות הבוקר או הערב הקרירות. דבר נוסף שאיתו בעלי החיים צריכים להתמודד הוא מעט מזון. כאמור, המדבר הוא אזור יבש ולכן מלכתחילה יש מיעוט מזון לבעלי החיים אוכלי העשב (כמו הצבי, היעל, הראם, הפרא ובעלי חיים נוספים החיים במדבר), על כן הצמחים במדבר הכרחיים להישרדות בעלי החיים במדבר.

צמח השיטה הוא העץ המדברי הגדול ביותר הקיים בנגב, ובעוד שרוב צמחי המדבר מתייבשים במהלך הקיץ, עץ השיטה נשאר ירוק לאורך כל השנה. שתי סיבות אלה הפכו את עץ השיטה לאחד הצמחים החשובים במדבר.

בשנים האחרונות אנו חווים תופעה של התייבשות עצי שיטה. השיטה, שיכולה להתמודד עם היובש במדבר על ידי שורשים עמוקים המגיעים למי תהום, בשנים האחרונות מתחילה להתקשות בלהגיע למים אלה. שאיבות מים אותן אנו מבצעים מורידים את מפלס מי התהום ובכך מקשים על שורשי השיטים להגיע אליהם ולקבל מים.

בעקבות סיבה זו (וסיבה נוספת עליה אכתוב בפעם אחרת) ניתן לראות פחות ופחות עצי שיטה ירוקים וניתן לחזור ביותר ויותר עצי שיטה מתים.

עץ שיטה יבש ליד הקניון האדום בהרי אילת

עץ שיטה יבש לצד עצים חיים

המשך הטיול לקניון האדום:

אחרי שעצרנו תחת עץ השיטה יש להמשיך וללכת על המסלול הירוק. לאחר 2 דקות תוכלו לראות מצד ימין מסלול בצבע כחול (עליו נעלה עוד מעט). לאחר עוד 3 דק' הליכה נראה מסלול שחור מצד ימין (ממנו נשוב מהקניון האדום). החל מנקודה זו תוכלו לראות שאתם מתחילים לרדת בגובה. הסלעים סביבכם יהפכו גבוהים יותר ולאחר עוד 5 דקות הליכה תבחינו בסולמות – ברוכים הבאים לקניון האדום.

הקניון האדום הוא בעצם נחל אכזב (בחורף זורמים בו שיטפונות). לאורך שנים רבות חצב הנחל והמיס את הסלע סביב, עד אשר הגיע לעומק רב בו ישנה אבן חול. כיוון שצבעה של אבן החול הוא אדום, קטע הקניון הקצר הנמשך לאורך סלע זה קיבל את הכינוי "הקניון האדום".

אחת התכונות של אבן החול היא שזו אבן שקל מאוד לשחוק. בטח תוכלו להבחין סביבכם בכתובות שהשאירו מטיילים בעבר, חשוב לציין שזה דבר אסור ואין בשום פנים לחרות כל דבר על הסלע.

מנקודה זו הדרך מאוד מובנת. יש להמשיך כ 20 דקות עם הקניון האדום ולרדת במספר סולמות. לאחר מכן תגיעו אל אזור רחב ידיים בתוך הקניון שלרוב מוצל, עוד נקודה טובה לעצירה לפני שממשיכים חזרה למעלה.

לאחר הפסקה נוספת נתחיל ונעלה על דופן הקניון (פה עולים על המסלול השחור). אזור זה הוא תלול ויש ללכת אותו בזהירות. על הילדים להיות צמודים להוריהם ולא לרוץ. ההליכה המאתגרת על דופן הקניון תמשך בערך 10 – 15 דק' ואחריה תגיעו שוב אל המסלול הירוק. על מסלול זה יש לצעוד עוד קצת וברגע שרואים את המסלול הכחול (הפעם מצד שמאל) יש לפנות אליו. מעתה השביל הכחול יוביל אתכם חזרה כל הדרך עד לרכבים.

תגיות: הקניון האדום, טיול בהרי אילת, טיול בדרום, טיול במדבר, הקניון האדום אילת

טיולים נוספים באזור

הר צפחות
קניון שחורת
הר יהורם והר שלמה
هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו