צעד ראשון – הדרך לתכנון טיול

איך לתכנן את הטיול הטוב ביותר

השעה 7:51 בבוקר שעון גאורגיה. אני עומד אל מול הר תלול ביציאה מעיירה קטנה (או שמא זהו כפר…?) בשם Omalo בהרי הקווקז. על אף שזה קיץ (שנת 2019) האוויר עודנו קריר בשל השעה המוקדמת והגובה הרב. אני מסתכל סביבי ולא רואה כל נפש חיה מלבד כמה כלבים ישנים ושני סוסים המחכים לעוד יום עבודה. אני מביט קדימה אל פסגת ההר הקרובה אלי, עליה ניצבים שרידי הכפר הקדום שנבנה ככל הנראה במאה ה-16 ומיקומו בראש הפסגה נבחר בשל היריבות עם שבטים מוסלמים מדגסטאן, חבל ארץ שכיום תחת שליטת רוסיה, הנמצא מעבר לפסגת הרכס המושלג מימיני. אני לוקח עוד רגע קטן ועוצם עיניים, נפרד מהעיירה/ כפר ומהנוחות של הימים האחרונים. מעכשיו, כל רגע בשבוע הקרוב יהיה מלווה בנוף עוצר נשימה, שקט אינסופי וכאבי שרירים ברגליים ובשכמות.

אני פוקח עיניים ומתחיל ללכת.

מאז שאני זוכר את עצמי אהבתי הרפתקאות. בתור בחור שהתבגר בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 זכיתי לגדול בעיר מוקפת שדות, נוף לא יוצא דופן באותה תקופה. באותו זמן עוד לא חלמנו על טלפון סלולרי, בוודאי לא כזה שניתן לשחק בו, ואת רוב שעות היום היינו מעבירים בשיטוט בשדות מסביב ובבניית בית על העץ (כן, סלולרי לא היה אבל פטישים ומסמרים היו בשפע).

הילדות נשארה מאחור, ביחד עם השדות שממזמן כבר מצמיחים דירות ולא תפוזים, אך יצר ההרפתקה מעולם לא נעלם.

בעשר השנים האחרונות, מאז השחרור מהצבא, אני משתדל לטייל בחו"ל אחת לשנה/ שנתיים.
לרוב בקיץ, ותמיד אני משלב טרק של בין שבוע לחודש בטבע, לעתים עם אנשים אחרים ולעתים לבד.

המצב הנוכחי אליו נקלענו בעקבות נגיף הקורונה ביטל כל אפשרות של טיול כזה בחו"ל, גם עבורי וגם עבור הרפתקנים נוספים. בזמן האחרון פונים אלי רבים להתייעצות בנוגע ליציאה לשטח, מסתבר שאני לא היחיד שמגרד לו מלשבת בבית.

על כן, החלטתי להעלות על הכתב כמה מהשלבים החיוניים בזמן שמתכננים טיול, גם אם זה בארץ…

  1. תכירו לעומק את האזור אליו את יוצאים
    בעבר אם אדם היה רוצה לתכנן טיול בארץ או בחו"ל הוא היה צריך ללכת לאיש מקצוע שיעזור לו או לקנות מספר חוברות או ספרים במטרה לתכנן את הטיול. כיום מספיק לרשום את שם המסלול או האזור בגוגל ומיד תוצפו בשפע מידע, אבל דווקא המצב של עודף מידע יכול להיות חיסרון.

    למשל, אם כותבים בגוגל "המלצה למסלול בנגב" מיד קופצות הרבה תוצאות למסלולים רבים ומספר מעיינות וגבי מים במדבר הדרומי. אך אם הכתבות הללו פורסמו בחורף והתמונות מראות נקודות מים מפתות ואף פריחה, אם תגיעו אל המקום בחודשים החמים, הסיור יכול להפוך לסיוט. כך גם בנוגע לצידה האחר של הארץ.

    הגליל העליון הוא אזור מעולה לטיולים אך צריך לדעת את התזמון הנכון.

    בתקופות מסוימות הגליל העליון קר מדי ורטוב ויציאה לשטח באזור זה בתקופה קרה יכולה להביא לאכזבה מצד המטיילים.
    על כן, ההמלצה שלי היא לצבור כמה שיותר ידע בנוגע לחניוני לינה, מקומות למילוי מים, אם מדובר בנגב אז – באילו חלקים במסלול אין קליטה, נקודות סמוכות לישובים בהם ניתן לעצור להצטיידות וכל פרט שיכול להקל על המסע.

  2. צאו עם הציוד המתאים
    היציאה לשטח לאו דווקא אומרת שעליכם לסבול, ועם הציוד הנכון אפשר ממש ליהנות מהדרך.

    כמובן שמים, כובע, ונעליים סגורות הם חובה. אם אתם יוצאים למספר ימים, שווה לקנות אוהל קל משקל שיספק נוחות בלילה ולא יכביד במהלך היום. אוהלים כאלו לרוב יקרים אך נשמרים לאורך זמן (לי למשל יש אוהל שקניתי לפני 9 שנים ועדיין עושה עבודה מצוינת).

    שק שינה הוא דבר נוסף שצריך להקדיש לו מחשבה. אם מטיילים בנגב בחורף הטמפרטורה יכולה לרדת לקרוב ל-0 מעלות, שק שינה לא מתאים כנראה ישאיר אתכם ערים כל הלילה עם שיניים נוקשות.

    כיום יש שקי שינה המתאימים לטמפרטורות נמוכות, החיסרון הוא המשקל. עשו את החישוב שלכם בעלות כלכלית אל מול תועלת ומשקל. כנ"ל בנוגע לתקופות חמות יותר, מיותר לצאת עם שק שינה כבד באביב או באמצע הקיץ. עדיף שק שינה דק וקל (יש הרבה כאלו וממש בזול).  אם מדובר באזור ממש חם, מזרון שטח דק ואפילו סדין רגיל יספיקו.

    לפני היציאה לשטח חשוב להקדיש מחשבה גם לציוד נוסף:

    סיר – לכמה אנשים הוא מיועד, עדיף ממתכת קלה וקשיחה.
    פנס – להביא מספיק סוללות או לקחת פנס נטען שמחזיק מספר ימים.
    צלחת, כוס וסכו"מ – לא לקחת חד עמי, גם כיוון שזה לא אקולוגי וגם כיוון שפחות נוח. מומלץ לחפש ציוד קל וחזק שימשיך אתכם שנים קדימה.
    מזרון שטח – גם נוח, גם קל, גם זול וגם יכול להציל אתכם בלילה קר.

ישנם עוד דברים רבים שצריך לקחת בחשבון לפני שיוצאים לטיול בן מספר ימים, באחד מהפוסטים הקרובים אצור רשימה מסודרת מוכנה להורדה.

  1. תעזו
    אני בטוח שרוב מי שפותח את מפת ארץ ישראל ימצא שטחים רבים וחבלי ארץ שונים שהוא עדיין לא מכיר.
    כדי להכיר מקום לעומק לא מספיק טיול בן יום אחד. יש לנו ארץ יפה ומיוחדת ובה שפע תופעות טבע ושלל תרבויות. כדי להכיר את כל אלו ובאמת כדי לעבור מסע יש להקדיש לכך כמה ימים.

    גם אם השגרה לוחצת, גם אם יש עומס בעבודה, אני בטוח שכל אחד יוכל למצוא מספר ימים להקדיש לטיול. תסמנו מטרה, תתחילו לחקור עליה, שימו את הטלפון על שקט וצאו לטיול.

    אם אתם רוצים לצאת ליותר טיולים, פה כתבתי כמה שלבים שאם תפעלו לפיהם תצאו השנה ליותר טיולים.

4. תלמדו לקרוא מפה: 
כיום יש אפליקציות ניווט רבות, גם כאלו המתאימות לשטח. שתיים אותן אני ממש אוהב הן: עמוד ענן ומפת הטיולים של ישראל. אך למרות שהיציאה לשטח מאוד זמינה בעקבות ההתפתחות הטכנולוגיה, עדיין מומלץ ללמוד לקרוא מפה.

בין אם אתם בטיול של מספר ימים ונגמרת הסוללה ובין אם אתם במסלול ללא קליטה, תמיד טוב לקחת אתכם מפה וכמובן חשוב לדעת איך לקרוא אותה.

אז עכשיו אחרי שעברנו על מספר כללים אותם חשוב לקיים, מוזמנים להעז ולצאת החוצה. נכון, למי שלא רגיל זה לא יהיה קל בהתחלה, לעמוד בתחילת מסלול מבלי לדעת מה מסתתר מאחורי הגבעה הבאה או מאחורי פיתול הנחל הקרוב זה קצת מפחיד, אבל מצד שני זה גם כל הכיף.

Alon

Alon

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו