נעלי טיולים – כל מה שרציתם לשאול ולא העזתם

אחד הפריטים החשובים ביותר שמטייל צריך להשקיע בו זה נעלי טיולים טובות. במהלך הטיול אנחנו הולכים הרבה ולעתים סוחבים ציוד כבד. כל העומס הזה יורד לנו דרך הגוף ומתנקז לכפות הרגליים והן כלי העבודה העיקרי שלנו המטיילים. לכן, הרגליים צריכות להיות חזקות, יציבות ומוגנות ממכות, נעלי טיולים יספקו לנו את זה.

ישנם סוגים שונים של טיולים ואפילו יותר סוגים של נעליים, איך תדעו לבחור נעלי טיולים שמתאימות לצרכים שלכם?

אלו נעלי טיולים שלי מהשנים האחרונות
נעלי הטיולים שלי מהשנים האחרונות

אז קודם כל מילה לחדשים. אם אתם רוצים להתחיל לטייל, מצאתם קבוצת טיולים או אם אתם מחפשים כזאת ורוצים לבוא מוכנים לטיול אל תקנו מלא ציוד.
מכירים את האנשים האלו שנרשמים למכון כושר, קונים ביגוד ונעליים יקרות ובסוף בקושי יוצאים להתאמן?

אז אל תהיו כאלה…

ציוד טיולים טוב זה עסק יקר. אם רק עכשיו הצטרפתם לקבוצת טיולים או התחלת לטייל בעצמכם, אתם עדיין לא יודעים אם תתמידו עם התחביב. תתחילו לטייל עם נעלי ספורט רגילות, זה לא אידאלי, זה לא הכי מגן, אבל זה יחסוך לכם הוצאות מיותרות, במקרה שלא תדבקו בחיידק הטיולים. אם כן תאהבו את התחביב החדש, תאמינו לי, אתם עוד תשלמו על כך הרבה בהמשך (על ציוד טוב כמובן)…

מה שהכי חשוב, לא לצאת לטיול עם נעלי Blundstone או נעלי Redback. אלו נעליים מוגנות ולא מחליקות אבל הן ממש לא מתאימות לטיולים. מגף אוסטרלי ללא שרוכים לא אוחז לכם את כף הרגל ובטיול עם שיפועים משתנים זה מתכון מעולה לנקיעת קרסול.

אז הכי מומלץ – נעל טיולים.
בתור התחלה – נעל ספורט גם תתאים.
ממש לא – נעל ללא שרוכים.

נעלי טיולים – מה כל כך מיוחד בהן ?

מזל טוב, התחלתם לטייל, הבנתם שזה תחביב שלא הולך לחלוף, אולי אפילו מצאתם לעצמכם איזו קבוצת טיולים למיטיבי לכת ואתם שוקלים לקנות נעלי טיולים. אז ההצעה שלי אליכם – תעשו זאת. נעלי טיולים זה דבר יקר (נעליים טובות יעלו בין 600 ₪ – 1,500 ₪) אבל הן יישארו אתכם כמה שנים כך שזה משתלם. אם אתם מטיילים פעם, פעמיים, שלוש פעמים בחודש, נעל טיולים יכולה להחזיק לכם גם 4 שנים ויותר.

עדיין, נשמע קצת יקר, אבל חשוב שיהיו לכם נעליים כאלו, והנה הסיבות לכך:

תנאי שטח קשים: כשאנחנו יוצאים לטיולים (אני מתכוון לטיולים קשים של מיטיבי לכת), אנחנו מאתגרים את הנעליים שלנו ממש. הן נרטבות ואז מתייבשות, או רק מתייבשות אך באוויר המדברי הצחיח. הן דורכות על שיפוע תלול וצריכות להחזיק אותנו כך שלא נחליק ואז הן משתפשפות בצד מאבנים חדות ומקבלות זעזוע כאשר אנחנו קופצים ממדרגת סלע בגובה 1.5 מ'.

נעל ספורט רגילה לא תעמוד בזה.

הסוליה שלה תתנתק, או שהתפרים יפרמו, או שמגן האצבעות ייתלש, או שיהיה חור בבד, או שהסוליה תשחק או שכל אלו יקרו ביחד.

נעלי טיולים לעתים עשויות מעור, זמש, ניילון עבה וחזק, פוליאסטר עבה וחזק ועוד. אלו חומרים חזקים מאוד עם יכולת עמידות גבוהה באתגרים שתעמידו בפני הנעליים שלכם. גם התפרים עצמם והצורה שלהם חזקים הרבה יותר מבנעל ספורט רגילה. אם אלו נעלי טיולים טובות, ייקח לכם זמן רב עד שתתחילו לראות תפרים נפרמים.

החלקה: טיול בטבע הוא ממש לא כמו טיול בפארק. כבר ציינתי שפני השטח משתנים ויש עליות וירידות. בין היתר, בהרבה מסלולים ישנם גם בולדרים (סלעים ענקיים) עליהם הולכים או קופצים מאחד לשני. אבל לא חייבים מסלול עם בולדרים כדי לאבד יציבות. כמעט בכל פעם שתלכו על סלע חשוף, אם הוא יהיה חלק ובשיפוע, תהיה סכנת החלקה.

חברות המייצרות נעלי טיולים מכירות את הבעיה ויש להן פתרון מעולה לכך. אם תסתכלו על סוליה של נעל טיולים תראו שיש בליטות בצורות שונות וקווים בולטים המתוחים לכיוונים שונים. הסוליה עשויה גומי קשיח עם חספוס קל והיא עוצבה במיוחד כדי למנוע החלקה.

ישנן סוליות טובות יותר וכאלו שטובות פחות. נעל טיולים, בין אם היא טובה יותר או פחות, עוצבה במטרה למנוע החלקה ואילו נעל ספורט לא.

אטימות למים/ נידוף: אין דבר יותר מעצבן בטיול מאשר ללכת יום שלם עם נעל או גרב רטובה. מלבד לאי הנוחות, נעליים רטובות יכולות להיות גם הגורם ליבלות ופטריות ברגליים. רטיבות ברגליים בזמן טיול יכולה להגיע משתי סיבות – מים מבחוץ (גשם, מעבר נחל וכו') או מים מבפנים (הזעה).

ישנן נעלי טיולים שאחת מהמטרות שלהן הוא להיות מוגנות מים. נעליים מסוג זה ניקח לטיול בשלג, או טיול חורף אז אולי נתקל בגשם, או בטיולים בהם יהיו מעברי מים רבים.
מנגד, ישנן נעלי טיולים המיועדות למקומות חמים יותר. בנעלי טיולים מסוג זה יהיה דגש על אוורור הנעל והוצאה של חום הגוף והזיעה אל מחוץ לנעל. לרוב, לנעליים מסוג זה לא תהיה אטימה נגד מים.

כמו שכבר רשמתי, נעלי טיולים עשויות מחומרים שונים. אלו העשויות מעור או זמש יהיו כמעט תמיד אטומות למים ויותר חמות. נעליים העשויות מבד, או פוליאסטר, או ניילון, לרוב ינשמו טוב יותר והאטימות שלהן למים תהיה פחות טובה אם בכלל (תלוי מה מטרת הנעל).

חיסרון שיכול להיות קיים בנעל אטימה למים היא העובדה שהכיסוי שמונע ממים להיכנס גם מונע ממים לצאת וכך יכולה להצטבר גם כן רטיבות. יצרניות נעלי טיולים פתרו את הבעיה על ידי הכנסת ממברנה אשר מונעת ממים להיכנס אך מאפשרת לאוויר לצאת, אך עדיין, נעל טיולים אטימה למים תהיה תמיד מאווררת פחות מנעל טיולים שמטרתה לנשום.

בלימת זעזועים: הליכה בטיול היא דבר מאוד דינמי ומשתנה. ניתן ללכת בטיול עם ציוד רב על הגב או מעט מאוד ציוד, אפשר ללכת בתנאי שטח קשוחים (סלעים עם שפיצים רבים) או אזור יחסית רך (מרכז נחל ובו חלוקי נחל וחול), אנחנו יכולים ללכת מהר יותר או לאט יותר או מדי פעם גם ליפול (מרצון) כמטר או יותר, אם ישנה מדרגת סלע בנחל אותה צריך לעבור בקפיצה.

בנעלי טיולים (וגם בנעלי ריצה דרך אגב) ישנו חלק נוסף שנקרא "סוליה אמצעית" (מופיע בתמונה בתחתית הדף). חלק זה של הנעל יכול להיות בעוביים שונים, ובהתאם למבנה שלו הוא יספוג ביעילות כזו או אחרת את הזעזועים. זה יוריד לאורך זמן עומס מהברכיים ומהגב ויכול למנוע פציעות מהליכה ממושכת או מסחיבת ציוד כבד.

נעלי טיולים צריך לבחור לפי תנאי השטח - מה יהיה מזג האוויר, מה תוואי המסלול וכו'
נעלי טיולים צריך להתאים לתנאי השטח – האם ירד גשם? האם יהיה חם? האם תוואי השטח קשוח והנעל תחטוף הרבה מכות?

איך לבחור נעלי טיולים?

טוב, השתכנעתם שאתם צריכים לקנות נעלי טיולים, אבל בשוק יש מאות דגמים של עשרות חברות ואין לכם מושג מה מתאים לכם. אז קודם כל תנו לי להרגיע אתכם, כשתסיימו לקרוא את החלק הבא, אתם תדעו בדיוק איזה סוג נעל אתם צריכים (אני לא אמליץ על דגם כלשהו אלא על סוג נעל).

רגע לפני שנצלול לסוגי הנעליים הקיימים בשוק חשוב שתדעו מה הולך לקרות מעכשיו. 👇

אם רשמתם בחיפוש בגוגל או ביוטיוב את צירוף המילים "נעלי טיולים" יתחילו להופיע לכם פרסומות גם בגוגל ובעיקר בפייסבוק ובאינסטגרם על נעלי טיולים במבצע. ככה זה ברשת, משווקים לנו בלי סוף. בשנים האחרונות מסתובבים ברחבי הרשת הרבה מוצרים מעולם הטיולים שנראים ממש טוב אבל הם באיכות בינונית (לא איכות לא טובה, אלא פשוט בינונית). אך בעוד שאולר, או גזיה, או ערסל, או מכנסי טיולים או כל מוצר אחר, יכולים להיות באיכות בינונית, נעלי טיולים לא. יש להם אשכרה תפקיד משמעותי בשמירה על יציבות ובשמירה על בריאות הברכיים והגב שלנו.

כדי להבין איזה סוג נעל אתם צריכים, חשוב שתדעו מה השימוש העיקרי שלכם.
הנה כמה שאלות שעליכם לשאול את עצמכם.

האם הטיולים שתעשו הולכים להיות באזורים חמים או קרים ? (אם אתם תטיילו רק בישראל כנראה שאתם תטיילו באזור חם. גם 8 מעלות זה חם בהקשר של נעלי טיולים. פחות מ – 0 מעלות זה כבר הופך להיות קר).

האם אתם תטיילו כמה ימים עם משקל רב על הגב, או תטיילו כל פעם יום אחד עם מעט ציוד על הגב ?

מה תוואי השטח בו  אתם מטיילים ? (הליכה מישורית ושיפועים מתונים או הליכה בשטח מאוד תלול בו יש צורך בשימוש בידיים מדי פעם).

האם אתם מטיילים באזור יבש או גשום או באזור עם הרבה מעברי מים ?

כמה פעמים אתם הולכים לטייל הרבה או קצת ?

נעלי טיולים בגזרות שונות
נעלי טיולים מגיעים בכמה גזרות – נמוכות, גבוהות וחיתוך בינוני


אלו השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם, אולי אפילו עדיף שתרשמו את התשובות. לפי התשובות שעניתם, החלק הבא יענה לכם איזו נעל אתם צריכים.

טיולים באזורים חמים – נעל מאווררת, עשויה תערובת של בד ופוליאסטר או רק פוליאסטר, לא עור. יכולה להיות נעל נמוכה, נעל עם חיתוך גובה בינוני או מגף.

טיול באזורים קרים או באזור גשום או שלג קל – נעל אטומה למים, יכולה להיות פוליאסטר עם שכבת Gore-tex או עשויה עור. תהיה נעל כבדה יותר. חייבת להיות מגף.

טיול עם מעט ציוד על הגב – יכולה להיות בכל גובה אפשרי.

טיול של כמה ימים עם ציוד על הגב – חייבת להיות מגף עם סוליית ביניים עבה לבלימת זעזועים. נעל כזו תגן על הרגל טוב וכך תוריד עומס מהגב אך יש לה חיסרון גדול – המשקל. בשנת 1984 ערך צבא ארצות הברית מחקר בניסיון להבין מה העמסת משקל על הרגליים עושה לנו. במחקר זה התגלה כי כל 1 ק"ג על הרגליים שווה ערך ל – 5 ק"ג על הגב (מבחינת עייפות וצריכת אנרגיה).

הליכה בשיפועים חדים עם שימוש בידיים מדי פעם – נעל נמוכה או בחיתוך בינוני עם סוליה עם אחיזת שטח טובה ושכבת מגן על החלק שמעל הסוליה.

אם אתם הולכים לטייל הרבה אז גם מוטב להשקיע הרבה כסף בנעל טובה וגם צריך שהסוליה התחתונה (זו שבאה במגע עם הקרקע) תהיה גבוהה עם חריצים עמוקים (כך היא תחזיק זמן רב לפני שתשתפשף).

עכשיו כל שנותר לכם הוא לחבר את כל התשובות שלכם מהשאלות ששאלתם מקודם ולראות איזו נעל מתאימה לכם.

הנה כמה דוגמאות: אם אני הולך לטייל מספר ימים בשטח עם ציוד על הגב, באזור חם ובשנים הקרובות אני הולך לטייל הרבה – הנעל שתתאים היא נעל גבוהה ( לאחיזת קרסול ומניעת נקעים בשל משקל רב שגורם לאי יציבות), עשויה פוליאסטר בשילוב בד (לאוורור), סוליה עבה (למניעת שחיקה לאורך זמן) וסוליית ביניים עבה (לבלימת זעזועים).

אם אני הולך לטייל מספר ימים באזור שיש חשש לגשם או בטמפרטורות נמוכות – הנעל שתתאים היא נעל גבוהה (לאחיזת קרסול ומניעת נקעים בשל משקל רב שגורם לחוסר יציבות), עשויה עור (לאטימות מים טובה ושמירה על החום), סוליה עם אחיזת שטח טובה (למניעת החלקות בשל רטיבות) וסוליית ביניים עבה (לבלימת זעזועים).

אם אני הולך לטיול יום באזור יחסית חם עם מעט ציוד על הגב (ובואו נודה על האמת, רוב מי שקורא את זה יצא לטיולים מסוג זה) – הנעל שתתאים לי תהיה נעל נמוכה או בחיתוך בינוני (נוחות), עשויה בד או שילוב של פוליאסטר (לאוורור), עם סוליה יחסית דקה (אין צורך בסוליה עבה מדי שגם מעלה את מחיר הנעל).

חלקי הנעל השונים

אם יצא לכם להסתכל על האזור בו מציגים נעלי טיולים בחנויות, בטח ראיתם שנעלי טיולים מגיעות בצורות רבות ולכל דגם צורה מעט שונה. התפירה תהיה שונה, החומר יהיה שונה, רצועות הבד או הפוליאסטר יחוברו מעט שונה וחלקי הסוליה השונים יהיו בעוביים שונים. לכל נעל צורה שונה למטרה שונה.

לנעל טיולים יש חלקים רבים - הנה תמונה שתעזור לכם להבין מה זה מה
החלקים השונים בנעלי טיולים

אחרי הסקירה המקיפה הזו אני בטוח שתדעו איך לבחור את נעל הטיולים הבאה שלכם.

אם עדיין משהו לא ברור, מוזמנים לשאול שאלות בתגובות ואענה לכם. אם אתם מתלבטים איזו נעל לקנות, מוזמנים לרשום פה למטה אילו צרכים יש לכם, איזה סוגי טיולים אתם מתכננים לעשות ואשלח לכם איזו נעל לדעתי תתאים לכם.

בהצלחה.

אם אתם מעוניינים לצאת ולבחון את נעלי הטיולים החדשות שלכם, הנה המלצות לכמה מסלולים

צפון אצבע הגליל
נחל כזיב
תל יודפת
هذا هو

هذا هو

השאר תגובה

הירשמו לניוזלטר שלנו